Annetaan taiteen olla taidetta

Olen työkseni tuottanut nykyteatteria viimeiset kolme vuotta ja tämän hetkinen työympäristöni on taiteen ja sosiaali- ja terveysalan rajapinnalla, rikostaustaisten henkilöiden Porttiteatterissa. Tämä työympäristö on osoittautunut tuottajalle ristiriitaiseksi.

Taiteen julkisen rahoituksen leikkausten uhka altistaa taiteen kaupalliselle tai muulle taiteen tekemistä ohjaavalle tavoitteelliselle ajattelulle. Lipputulopaineet ohjaavat jo nyt jonkin verran suurten teattereiden ohjelmistovalintoja ja taideapurahahakemuksissa taiteilijat perustelevat kilpaa taiteensa vaikuttavuutta. Puhe taiteen välinearvoista lisääntyy. Taiteen olemassaoloa ja julkista tukea perustellaan enenemässä määrin taiteen positiivisilla vaikutuksilla ihmisten hyvinvointiin. Tämä on lisännyt rahoitusta taiteen ja sosiaali- ja terveysalan rajapinnalle, mutta taiteen kentälle on myös herännyt pelko siitä alkaako hyvinvoinnin puhunta vaikuttamaan taiteen rahoitukseen. Taiteentekijöiden ei tule ajautua yhteiskunnassa asemaan, jossa heidän tulee perustella työnsä sen yhteiskunnallisten vaikutusten kautta ja altistaa taiteen tekoprosessi tavoitteelliselle ja tuloskeskeiselle ajattelulle.

Taiteen välinearvojen korostuminen on hieman paradoksaalisesti potentiaalinen uhka myös taiteen saavutettavuudelle ja moniäänisyydelle. Kun taidetta nyt viedään enenemässä määrin sosiaali- ja terveysalalle, näkökulma kapenee herkästi pelkkiin hyvinvointivaikutuksiin. Sosiaali- ja terveysalan toimijoilla täytyy olla näyttöön perustuvia tietoja toiminnan vaikutuksista. Tällöin taidetoiminnaltakin aletaan helposti edellyttää mitattavia hyvinvointivaikutuksia ja taidelähtöinen ajattelu jää vähemmälle. Kuitenkin taiteen ensisijainen tehtävä on olla taidetta, eikä sen tarvitse olla olemassa mitään muuta varten. Taide vaatii toteutuakseen päämäärättömän tilan ihmettelyyn, joka ei sulaudu yhteen tavoitteellisen ja mitattavan toiminnan kanssa. Jos taiteesta täytyy ensisijaisesti olla hyötyä, se vaikuttaa ratkaisevasti taiteen tekoprosessiin ja köyhdyttää lopputulosta.

”Taiteellisen työn paradoksi on, että mitä hyvää ja kaunista se synnyttääkin, se on kyvytön noudattamaan minkäänlaisia ohjeita. Mitä enemmän taidetta ohjataan, sitä huonompia teoksia se synnyttää.”
Anna Tuori, Aleksis Salusjärvi

Taiteen ja sosiaali- ja terveysalan rajapinnalla tehtävä taide tulkitaan yleensä soveltavaksi taiteeksi ja sillä oletetaan olevan terapeuttisia tavoitteita. Tämä ajattelutapa sisältää oletuksia ja asenteita siitä, millaisia taiteilijat ovat. Jos kaikki erityisryhmien tekemä taide nähdään terapiatoimintana, taiteen tekijöiden kirjo ei laajene. Taiteella on annettavaa monenlaisille erityisryhmille, mutta myös heillä on annettavaa taiteelle.

Taiteen hyvinvointivaikutusten huomioiminen on toki tärkeää. Taiteella voi olla yhteiskunnallinen tehtävä ja sillä voi olla terapeuttisia vaikutuksia, mutta lopulta taiteen ainut tehtävä on olla taidetta. Taiteesta voi olla hyötyä, siitä useimmiten on, mutta taidetta ei pidä tehdä hyödyn ehdoilla, vaan toisin päin.


Lähteet
Nuori Voima. Aikamme Estetiikka: Kapitalistinen realismi. Anna Tuori ja Aleksis Salusjärvi.
Lisäksi lähteinä on käytetty Kai Lehikoisen, Kirsti Heimosen ja Anna-Liisa Arjaman luentomateriaalia Taideyliopiston Taide sosiaali- ja terveysalalla -kurssilta.

Kirjoittaja: Heidi Yli-Yrjänäinen

Kommentit

Laura sanoi…
Hyvä avaus Heidi ja hyvin ajankohtainen aihe!
Kuvataiteilijoiden kanssa keskustellessa samat ajatukset tulevat myös esille. Taiteen tekijöillä on paineita muuttaa työskentelyään taiteen hyvinvointitoiminnan suuntaan sillä sellaista viestiä apurahajakajilta tulee, tämä on nyt se mitä rahoitetaan. Oman mielikuvani mukaan suurin osa kuvataiteilijoista ei ole kiinnostunut tai edes pysty toimimaan sote-kentällä ja he ovatkin puristuksissa kun kokevat että näitä vaatimuksia heihin suunnataan.

Tuudittaudun ajatukseen että "This too shall pass". Muutaman vuoden päästä puhutaan jo jostain muusta suuntauksesta ja taiteen hyvinvointivaikutus-hype on rauhoittunut ja arkipäiväistynyt :)
Mia Nirhamo sanoi…
Itse en usko, että ns.soveltava taide, jossa taideprojektit suunnataan nimenomaan tietylle ihmisryhmälle, katoaa. Englannissa esim. yhteisötanssi on hyvin suosittua ja tanssialan ihmisiä koulutetaan nimenomaan tekemään yhteisötanssiprojekteja. Toisaalta koen, että jako soveltavaan taiteeseen ja" pelkkään" taiteeseen on jollakin lailla keinotekoinen.

Heidi nostikin hyvin esiin sen, että erityisryhmillä on myös annettavaa taiteelle. Ennen joulua Skene - teatteri esitti Prinsessa Ruusunen- Paluu tulevaisuuteen-musikaalin Helsingin kaupunginteatterissa, ja siinä näyttämöllä olivat kaikki,jotka halusivat. “Esikuvamme lontoolaisen Chickenshed-teatterin tapaan haluamme osoittaa, että näyttämö kuuluu kaikille" sanottiin esittelyssä. Tämä ajatus miellyttää, ja siihen on helppo yhtyä.
Hankalampi kysymys on, tarvitseeko taiteentekijöiden määritellä mitään syitä tai tavoitteita taiteensa tekemiselle saadakseen julkista rahoitusta?
Palautuu mieleeni taannoinen tilaisuus, jossa keskusteltiin mm. taiteen terveydellisestä merkityksestä ja muista mahdollisista indikaattoreista, joilla taiteen vaikutuksia mieluusti mittaillaan. Tuolloin asiantuntijoiden, tutkijoiden ja kulttuurivirkamiesten esitteltyä eri tapoja todistella taiteen ja kulttuurin välinearvoa, professori Jaakko Hämeen-Anttila päätti tilaisuuden raikkaasti toteamalla yksikantaan, ettei taidetta voi eikä pidä mitata minkäänlaisilla luvuilla. Taide on sivistyneen yhteiskunnan edellytys ja sillä on itseisarvo. Taide on taidetta.
https://www.norden.org/fi/ajankohtaista/uutiset/onko-kulttuuripolitiikan-vaikutuksia-mahdollista-mitata
Unknown sanoi…
Sote-uudistus on luultavasti yksi syy, miksi välinearvokeskustelu on nyt niin pinnalla, kun kuntien tehtävät myös kulttuurin saralla menevät uusiksi. Heidi, olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että taide on taidetta ja sen tulee aina olla lahjomatonta. Juuri lahjomattomuus tekee taiteesta taidetta. Minun työni ei pääosin sijoitu sote-kentälle, mutta omassa työssäni olen usein todennut, että onneksi taiteilijan ja rahoittajan välissä on usein tuottaja. Hyvinvointivaikutusten esiin tuominen ja todistaminen ovat myös osa meidän mahdollistajien, tuottajien työtä. Taiteilijoilla on oma tärkeä ’virkansa’ yhteiskunnassa. Tätä virkaa joudutaan perustelemaan ikävä kyllä yhä enemmän, kun kovemmat arvot vallitsevat yhteiskunnassa, mutta taiteilijan virka voidaan tuoda valtavirran näkyviin hyvinvointivaikutusten todentamisella. Tämä ei minun työkokemuksessani ole heikentänyt itse taiteellista tuotosta. Taiteilija tekee taidetta, tuottaja tuo esiin hyvinvointivaikutukset ja mahdollistaa. Tosin kulttuurin kentällä tuotantoja on monenlaisia ja kysymys on vaikea, ei lainkaan musta-valkoinen.
Leena Salmio sanoi…
"Taiteella voi olla yhteiskunnallinen tehtävä ja sillä voi olla terapeuttisia vaikutuksia, mutta lopulta taiteen ainut tehtävä on olla taidetta." Tämä on totta, taiteen tulee olla taidetta. Haluan kuitenkin vielä tuoda katsojan kokemuksen aiheeseen.

Osallistuin aikoinaan Vapauden kauhu -näytelmän viimeiseen esitykseen. Ja se todella kosketti. En usko, että ilman taustatietoa ja nimenomaan mainittua yhteiskunnallista otetta tuo näytelmä olisi tuonut niitä tunteita meissä katsojissa pintaan mitä se toi. Saimme kuulla teoksen viimeisen näytöksen jälkeen tapahtuvat askeleet takaisin siihen arkeen, missä teatteri enää tuo arkeen iloa ja uutta vaan katseet kääntyy takaisin siihen, mikä on tuttua ja ei välttämättä niin turvallista. Taiteen kautta todella avataan portteja erilaisiin elämäntilanteisiin ja se juuri on kulttuurityön suola ja sokeri!

https://porttiteatteri.fi/vapauden-kauhu/
Heidi sanoi…
Kiitos tästä näkökulmasta!

Porttiteatterin erityislaatu ja erottautuminen taiteen kentällä perustuu juuri vankilataustan esiintuomiseen ja esityksemme ovat aina dokumentaarisia, joten ne käsittelevät vankeuskokemuksia tavalla tai toisella. Porttiteatterin taide on siis vahvasti yhteiskunnallista.

Tässä kohtaa on kuitenkin oltava tarkkana miten vankilataustasta viestitään erityisesti yleisön suuntaan. Voimme tehdä valinnan sen välillä olemmeko taiteellinen teatteri jossa vankilakokemukset valjastetaan taiteen käyttöön vai teemmekö kuntouttavaa teatteritoimintaa? Onko toiminnan tavoite teatteriesityksen valmistaminen vai kuntouttaminen? Kumpi on sivutuote esitys vai kuntouttaminen? Nämä valinnat tehdään siinä miten toimintaa sanoitetaan.

"Taiteen kautta todella avataan portteja erilaisiin elämäntilanteisiin ja se juuri on kulttuurityön suola ja sokeri!" Tämä herättikin uusia näkökulmia siihen miksi teatterimme nimi on Porttiteatteri!
Heidi sanoi…
Hyvä pointti siitä mikä on tuottajan rooli taiteen ja soten rajapinnalla ja miksi tuottajia siellä tarvitaan. Olen paljon pohtinut sitä, että tuottajan tehtävä on toimia tulkkina kahden maailman välissä, mutta asettua viime kädessä puolustamaan taiteen vapautta. Tämä sama asetelmahan on taiteen ja talouden kohdalla joiden välissä tuottajat useimmiten luovivat. Kuten sanoit, kysymys ei kuitenkaan ole musta-valkoinen, mutta sehän tästä mielenkiintoista tekeekin!
Heidi sanoi…
Kai Lehikoinen kertoi tuolla Taide sosiaali- ja terveysalalla -kurssilla termistä hybriditaiteilija, jolla viitataan siihen että taiteilija työskentelee muissa kuin perinteisissä taiteen tekemisen ympäristöissä. Ja että Taideyliopiston opetuksessa on alettu viime aikoina huomioida tämä hybridisyys taiteilijoiden työmahdollisuuksien laajentamisessa. Mutta tämän tulee olla nimenomaan taiteilijan oma valinta ja kiinnostuksen kohde. Kaikille taiteilijoille se ei ole luontevaa.
Laura sanoi…
Hei mielenkiintoista, en ollutkaan törmännyt vielä tähän käsitteeseen! Heti löytyi lisää tutkimusta: http://tahiti.fi/01-2017/tieteelliset-artikkelit/laajentuva-taiteilijuus-%E2%80%93-yhteisotaiteilijoiden-toiminta-ja-identiteetti-hybridisaatio-kasitteen-valossa/
Unknown sanoi…
Kirjallisuuden ja kulttuuripolitiikan väitöskirjatutkija Taija Roiha nosti esille 17.2.2018 HSssa näkökulmia taiteesta ja taiteilijuudesta, joilla on myös yhtymäkohtia tässä käytävään keskusteluun. Roihan mukaan myytti taiteilijasta itseään toteuttavana nerona syntyi vasta 1800-luvulla romantiikan aikana. Nykyään käsitys taiteilija-ammatista muuttunut, ja taiteilijan työtä on alettu pitää yhtenä työnä muiden joukossa.”Se on ehkä karistanut taiteilijuudesta sen aikaisempaa erikoislaatuisuuden auraa, ja ajatusta siitä, että taide on jotenkin erillään muusta yhteiskunnasta ja sen säännöistä”, Roiha pohtii. Tätä tulkintaa vasten on ehkä helpompaa ymmärtää Heidin esille nostamaa hybridi-ajatusta, ajatusta taiteilijan työmahdollisuuksien laajentamista.

Ja sitten vielä tavoitteista ja taiteen tekemisestä:
Haastattelin säätiön vuosikertomukseen ARS Fennica -palkintoehdokkaat Teija ja Pekka Yli-Rättyää. Kysyin heiltä, onko tavoitteiden asettaminen relevanttia tai mielekästä (kuva)taiteissa. Ja näin he vastasivat:
”Taideteokselle pitää asettaa tavoitteita! Taideteos voi myös viedä taiteilijan ihan muualle kuin alussa oli tarkoitus ja hyvä niin. Mitä taideteoksen julkiseen esittämiseen tulee, täytyy myös arvioida tavoitteiden tai muiden päämäärien saavuttamista.”
Mia Nirhamo sanoi…
Hienoa, että jaoit, Marita, Taija Roihan näkökulman. Ennen tuota romantiikan aikaa taiteilijat olivat hyvinkin osa ns. palvelusektoria. Säveltäjät työskentelivät, eivät ainoastaan hovien palveluksessa, vaan myös yksittäisten tilausten perusteella. Eivätkö Mozartin lähes kaikki työt tai renessanssi-ajan kuvataiteilijoiden tekemät,nykyisin mittaamattoman arvokkaat taide-aarteet, olleet tilaustöitä?

Voiko taide olla "vain " ammatti ammattien joukossa? Oman kokemukseni mukaan ei. Kyllä siihen liittyy myös elämäntapavalinta, ja taiteilijuus osana persoonaa ja yhteisöä. Mutta monissa ammateissa voi löytää yhdistelmätoimenkuvia, joissa taiteilijana toimiminen on yksi ammatin kulmakivistä esim. juuri oma ammattini tanssinopettaja, jota ei voi tehdä ilman taiteilijuutta, mutta ei myöskään ilman esim. pedagogiikan hallitsemista.
Kannatan taiteilijan toiminnannassa moninaisuuden suosimista. Voisiko taitelija tehdä taidetta taiteen vuoksi oman luomisvoimansa lähtökohdista? Voiko sama taiteilija luoda myös taidetta ulkoa annettujen tavoitteiden pohjalta?