Kulttuuri, missä johtajuus?
Viime syksystä lähtien on maailmalla ja Suomessakin kuohunut
#metoo-kampanjan myötä ja laineet ovat monin paikoin lyöneet korkeina.
Aiheesta, sillä seksuaalinen häirintä ja epäasiallinen kohtelu ylipäätään ovat
asioita, joita kerta kaikkiaan ei kenenkään pidä joutua sietämään. Riippumatta
siitä kuka sitä tekee ja keneen se kohdistuu. Etenkin se pitäisi saada
kitkettyä työelämästä ja koulutuksen piiristä.
Kuten Yhdysvalloissa, josta kampanja lähti, myös Suomessa
kulttuuriala on joutunut tämän keskustelun kuumimpaan polttopisteeseen. Ohjaaja,
professori Lauri Törhönen, kirjailija, professori Panu Rajala, ohjaaja Aku
Louhimies, viimeisimpänä koreografi, Kansallisbaletin johtaja Kenneth Greve. Unohtamatta
Kallion lukion teatteriopettajaa. Kaikki johtavissa asemassa olevia/olleita
miehiä, tähän asti kunnioitettuja omalla osaamisalueellaan. Osaa on syytetty
seksuaalisesta häirinnästä, osaa muuten asiattomasta käytöksestä sellaisia
naisia kohtaan, joihin heillä on ollut opettajan tai esimiehen suhde. Osa
heistä on myöntänyt asian, todennut tehneensä väärin ja pyytänyt anteeksi. Osa
ei. Joku on menettänyt työnsä, toisten kohdalla seurauksia saadaan vielä
odottaa.
Mikä on mahdollistanut heidän epäasiallisen käytöksensä?
Miksi siihen ei ole tätä ennen puututtu? Joidenkin kohdalla tätä on jatkunut
vuosikausia ja uhriksi on joutunut paljon ihmisiä. Syitä hiljaisuuteen on
varmasti yhtä monta kuin uhriksi joutuneita ihmisiäkin. Toisaalta ne ovat
samoja kuin koulukiusaamisessa ja lähisuhdeväkivallassa: uhri pelkää, joko
seurauksia tai sitä, että häntä ei oteta vakavasti, usein molempia.
Naurunalaiseksi joutumista, sitä, että mikään ei kuitenkaan muutu, ainakaan
parempaan suuntaan. Ja myös ongelmia työuralla, jos saa hankalan maineen.
Piirit ovat pienet, etenkin elokuva-alalla. Työstä ei välttämättä voi
kieltäytyä, kun oma ja perheen elanto on siitä kiinni, saako jatkossakin
rooleja.
Asiaa on tänä keväänä puitu lehtikirjoituksissa ja televisiokeskusteluissa,
lukuisilla nettipalstoilla ja yksityisissä ja julkisissa keskusteluissa
sosiaalisessa mediassa. On syytetty patriarkaalista kulttuuria, toksista
maskuliinisuutta, ammattitaidon puutetta, narsismia, sadismia, vääristynyttä
vallankäyttöä. Muun muassa. On mietitty, onko kyse kulttuuriin syvälle
kietoutuneesta toimintatavasta, jonka kohtaamme ensimmäisiä kertoja jo koulussa
sekä koulutovereiden että opettajien taholta. Kiusaaminen on edelleen iso
ongelma koulumaailmassa.
Yhdestä asiasta voisi tässä yhteydessä mielestäni puhua
paljon enemmänkin: johtajuus ja etenkin sen puute. Kaikki nämä henkilöt, joiden
nimet ovat viime aikoina nousseet esiin, ovat olleet johtavassa asemassa ja
heillä on ollut alaisia tai opiskelijoita, joihin huono käytös on kohdistunut.
Kyse on valta-asemasta, joka on mahdollistanut asiattomuudet: kohteet ovat
olleet tilanteissa jollain tapaa riippuvaisia tekijästä. Toisaalta useissa
tapauksissa voidaan myös kysyä, miksi asialle ei ole tehty mitään ylemmissä
portaissa: tuottajien, pääjohtajien, rahoittajien toimesta. Sekä Louhimiehen
että Greven tapausten kohdalla uhrit ovat kertoneet asiattomasta kohtelusta
ylemmälle taholle, mutta siihen ei ole puututtu joko ollenkaan tai kunnolla - ennen kuin nyt, kun asiat ovat nousseet julkisuuteen #metoo-kampanjan myötä.
Eikö heitä ole uskottu – vai onko asia ollut niin vaikea, että siihen ei ole
haluttu puuttua? Vai onko kyse vaikenemisen kulttuurista?
Miksi tämä todellisuus on nyt korostuneesti tullut esiin
nimenomaan kulttuurialalla? Onko sen rakenteissa jotain sellaista, mikä ruokkii
huonoa käytöstä? Millaista on johtajuus kulttuurialalla – ja missä se on, kun
ihmiset voivat joutua kohtaamaan tällaista? Miksi johtajuus on hukassa?
Syitä on varmasti monia - seuraavassa joitakin ajatuksia:
Puutteelliset resurssit: hyvin monet
organisaatiot ja produktiot kulttuurialalla joutuvat toimimaan jatkuvan
puutteen ilmapiirissä. Silloin energia menee siihen, että etsitään keinoja
saada asiat ylipäätään tehtyä, eikä aikaa tai energiaa jää ihmisten
johtamiseen.
Ammattitaito: hyvin monet johtavassa asemassa
kulttuurialalla olevat eivät ole itse siihen asemaan hakeutuneet, eikä heillä
välttämättä ole minkäänlaista koulutusta nimenomaan johtamiseen – joten heillä
ei välttämättä ole siitä tarpeeksi tietoa. Toisaalta, tämä ei ole mitenkään
poikkeuksellista muillakaan aloilla; jostain syystä se vain tuntuu korostuvan
tällä alalla.
Substanssiosaaminen korostuu taidealalla, joka
perustuu lahjakkuuteen ja intohimoiseen suhtautumiseen työhön. Taideammateissa
taide on aina etusijalla, johtajuus toissijaista. Ideointi, innovointi, luovuus,
intohimo korostuvat ja johtajuuskin perustuu useammin intuitioon kuin
osaamiseen. Johtaminen vaikuttaa kovin tylsältä, eikä ainakaan kuulu taiteen
piiriin, hyi olkoon. Taiteellisuus ja järjestelmällisyys eivät useinkaan kulje
käsi kädessä. Johtajalta tarvitaan kuitenkin erilaisia taitoja kuin
taiteilijalta, eikä ensiluokkainen taiteilija välttämättä ole ollenkaan
ensiluokkainen johtaja.
Taidealalla toimii paljon ihmisiä, joilla on iso
ego (tai jotka kokevat, että heidän on pakko esittää, että heillä on iso ego,
vaikkei olisikaan, koska paine onnistua on niin suuri - ei saa vaikuttaa heikolta). Siihen nöyryys sopii
huonosti, ja on vaikeaa myöntää, että on vajavainen siinä asemassa, johon on
ajautunut. Johtajan voi olla vaikea myöntää, ettei ole aina oikeassa.
Johtavassa asemassa olevat eivät ole erityisen
kiinnostuneita alaistensa työstä (koska heidän energiansa menee omaan työhön
johtuen puutteellisista resursseista). Mielestäni hyvä johtaja on kiinnostunut
siitä, mitä muiden työhön kuuluu – voidakseen johtaa toimintaa ja organisaatiota
tehokkaasti oikeaan suuntaan hänellä täytyy olla hyvä käsitys siitä, mitä hänen
alaisensa osaavat, mitä heiltä voi odottaa ja mitä ei. Jos ei pysty asettumaan
alaisen asemaan, voi olla mahdotonta ymmärtää alaisen työn vaatimuksia.
Kaksi asiaa edellä esitetyistä olisi ratkaistavissa rahalla:
resurssien ja ammattitaidon puutteellisuudet. Jos rahaa olisi enemmän
käytettävissä ylipäätään toimintaan ja toisekseen johtavissa asemissa olevien
koulutukseen, voisi tilanne parantua nopeastikin. Toisaalta, myös kulttuurialalla
on paljon korkeakoulutettua väkeä, jolla ei ole mitään käsitystä johtajuudesta.
Koulutusohjelmissa asiaa ei välttämättä edes sivuta, koska niissä keskitytään
etupäässä substanssiosaamiseen. Vaikka ylempi korkeakoulututkinto vaaditaan moniin johtotason
tehtäviin, ei maisterin koulutus välttämättä sisällä lainkaan johtajuuskoulutusta. Tässä kohtaa
yliopistojen ja korkeakoulujen kannattaisi katsoa peiliin. Kulttuurituottajan
ylempään ammattikorkeakoulututkintoon onneksi sisältyy laaja johtamisen
opintokokonaisuus. Toivottavasti minä ja opiskelutoverini voimme olla mukana
luomassa parempaa johtamisen kulttuuria kulttuurialalle.
Johtamisen kehittäminen ja kehittyminen parempaan suuntaan
olisi tärkeää paitsi ihmisten inhimillisen ja oikean kohtelun ja tasa-arvoisuuden,
myös itse taiteen vuoksi. Taide edellyttää luovuutta, kokeilemisen vapautta,
pakotonta yhteistyötä luottamuksen ilmapiirissä, eikä sitä synny kiusaamisen,
häirinnän ja pelottelun keskellä. Esimerkiksi Case Louhimiehen kohdalla olen nyt
useamman kerran törmännyt mielipiteisiin, joiden mukaan hänen elokuviensa
naishahmot ovat kapeita, yksiulotteisia, latteita, ja naishahmot esitetään
liian usein objekteina, katseen ja himon kohteina. Naisnäyttelijät eivät ole
päässeet rooleissaan näyttämään koko potentiaaliaan, ja heidän
roolisuorituksensa ja sitä myöten elokuvat kokonaisuudessaan voisivat olla
vielä parempia, jos ohjaajan työtapaan ei olisi kuulunut epäasiallista
pelottelua ja manipulointia. Case Greven kohdalla taas on mainittu, että hänen
koreografioissaan on onttoutta ja esineellistämistä, ja kyseenalaistettu hänen ansioitaan suomalaisen baletin kehittäjänä. Mene tiedä, liekö kyseessä
jälkiviisaus. Mielestäni on kuitenkin aiheellista miettiä, voiko
autoritaarisella johtamisen tavalla ja vallan väärinkäytön kautta syntyä hyvää
taidetta.
Olen kohdannut työurallani (muullakin kuin kulttuurialalla)
joitakin johtajia, jotka eivät halua olla sitä, ja ilmaisevat sen välillä aika
selvästikin. Heillä ei ole kiinnostusta, halua eikä osaamista johtaa ihmisiä,
jotka ovat heidän alaisiaan. He haluavat vain, että ne asiat, joiden pitää
hoitua, jotta he voivat keskittyä omaan tekemiseensä (siihen taiteeseen, jonka
takia me kaikki siellä olemme), tulevat hoidettua ilman että heidän tarvitsee kiinnittää
niihin mitään huomiota. Joskus tämä johtaa kohtuuttomiin vaatimuksiin, liian
moniin delegoituihin tehtäviin, vääränlaisiin odotuksiin esimerkiksi
aikataulujen suhteen ja pettymyksiin, kun ihmiset eivät pystykään
yli-inhimillisiin suorituksiin. Joskus se johtaa myös vain kertakaikkisen
kusipäiseen tapaan kohdella toisia ihmisiä. Seurauksena voi olla jatkuva,
kalvava paha olo, sairastelu, loppuunpalaminen tai masennus. Joskus jopa
työkyvyn menetys.
Eräs pitkään kulttuurialalla tiedotus- ja tuotantotehtävissä
työskennellyt tuttavani kirjoitti vastikään Facebookissa jotain viisasta, mistä
olin aivan samaa mieltä: ”Rujo fakta omalla kohdallani on, että en ole
törmännyt kovinkaan moneen hyvään johtajaan. Ja tässä yhteydessä tarkoitan
nimenomaan ihmisten johtamista. Upeiden visionäärien alaisena olen kyllä ollut
monesti. Tässä lienee yksi valitsemani työkentän ongelmista; unohdetaan, että
johtajuutta on useamman laista. On ihmisten johtamista, on asioiden johtamista,
on ideoiden johtamista. Ja hyvin harvoin nämä kolme kulkee samassa ihmisessä.”
(lainattu kirjoittajan luvalla)
Anna Martikainen
Lähteitä:
”Jouko Turkan perintö puhuttaa jälleen, kun
raiskausharjoitteet ovat otsikoissa – Professorit Elina Knihtilä ja Hannu-Pekka
Björkman kertovat, kuinka erilaista Teatterikorkeakoulussa nykyään on”,
Helsingin Sanomat 19.11.2017, Juho Typpö (https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005454932.html)
”Naiset elokuva-alalla kertovat professori Lauri Törhösen
vuosia jatkuneesta ahdistelusta – ’Häirinnästä tuli sukupolvikokemus’",
Helsingin Sanomat 31.1.2018, Sara Rigatelli (https://yle.fi/uutiset/3-10051511)
”Entiset opiskelijat syyttävät professori Panu Rajalaa: Seksuaalista
häirintää, ei puuttunut ongelmiin”, Suomen Kuvalehti 22.2.2018, Tero Alanko (https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/entiset-opiskelijat-syyttavat-professori-panu-rajalaa-seksuaalista-hairintaa-ei-puuttunut-ongelmiin/?shared=1009558-2038d454-10)
”Panu Rajala häirintäsyytöksistä: ’Ei teatterialan opiskelu
ole pyhäkoulua, jossa kaikki menee mallisääntöjen mukaan’”, Helsingin Sanomat 23.2.2018,
Heli Mansikka & Mari Vesanummi (https://yle.fi/uutiset/3-10088872)
”Tuntematon ohjaaja – Elokuvatähdet kertovat Aku Louhimiehen
poikkeuksellisesta vallankäytöstä: Hän alistaa ja nöyryyttää ihmisiä”,
Helsingin Sanomat 19.3.2018, Sara Rigatelli, (https://yle.fi/uutiset/3-10115456)
A-studio 19.3.2018, Yle TV1, vieraana mm. Aku Louhimies,
Matleena Kuusniemi (https://areena.yle.fi/1-4391466)
”Kiusaamista, manipulointia, koskettelua ja seksuaalista
häirintää – balettijohtaja Kenneth Greven asiaton käytös jatkui vuosia ja siitä
vaiettiin, kertovat tanssijat HS:lle”, Helsingin Sanomat 26.3.2018, Laura
Hallamaa (https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005618598.html)
”Kansallisoopperan entinen pääjohtaja vieritti
kommenteillaan syyt tanssijoiden harteille, vaikka hänen tehtävänsä oli pysyä
kärryillä siitä, mitä talossa tapahtuu”, Helsingin Sanomat 27.3.2018, Laura
Hallamaa (https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005620204.html)
”Susanna Mälkki valloitti Wienissä maailman miehisimmän
orkesterin ja kertoo nyt kantansa #metoo-kampanjaan – Törmäsi simputtamisesta
nauttiviin opettajiin jo lapsena”, Helsingin Sanomat 28.3.2018, Vesa Sirén (https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005620171.html)
Kommentit
Itsellänikin pulssi nousee blogia lukiessa. Uskon, että aivan uutta ajattelua tarvitaan nyt taiteen kentällä johtajuudessa. Olen itse kasvanut ja tehnyt töitä hyvin autoritaarisessa johtajakulttuurissa tanssin ja teatterin kentällä, ja omakohtaisesti kokenut tällaisen johtamisen huonot ja hyvät puolet. Huonot puolet ovat niitä samoja julkisuuteenkin nousseita asioita. Hyvillä puolilla tarkoitan sitä, että taiteelliset lopputulokset ovat olleet tasoltaan korkeampia kuin osiensa summa. Mukana olleet ammattilaiset ovat venyneet ja heitä on "venytetty" yli asiallisten rajojen. Edelleen pohdin, olisiko samaan korkeatasoiseen lopputulokseen päädytty ilman rajojen ylityksiä? Itsekin ohjaajan saappaisiiin välillä astuneena, tämä pohdinta on vain lisääntynyt.
Taiteellisen päätäntävallan antaminen yksiin käsiin johtaa tinkimättömään, omaperäiseen ja korkeimpaan mahdolliseen taiteelliseen lopputulokseen on ollut perusteena ajatukselle "Taiteessa ei ole demokratiaa",jonka olen aikanaan itsekin sisäistänyt. Mutta tämän ajattelumallin pitäisi koskea vain teoksen luovia päätöksiä, ei johtajana toimimista yleensä.
Voiko taiteessa olla demokratiaa?
Ihmisten johtaminen on taitolaji. Kuten olemme opinnoissa päässeet aiheeseen tarkemmin tutustumaan se ei ole helppoa. Toit hienosti loppukaneetissa esille lainatun lauseen muodossa tuon asian. Oli ala kuin ala, visionäärejä löytyy ja heitä tarvitaan kiistatta. Mutta niin tarvitaan myös hyviä ihmisjohtajia, jotta jokainen työyhteisön jäsen voi hyvin. Tehtävä ei ole kaikille luontainen, vaikka olisi asioiden johtajuudessa number one. Siksi keskustelu aiheen ympäriltä on tärkeä. Kulttuuriala on herkkä, tämä johtajuus nousee varmasti tulevaisuudessa vielä enemmän esille. Ja hei, nythän me saamme loistavaa koulutusta aiheesta - tulevaisuuden johtajia, jotka tiedostavat oman johtajuusalueensa! :)