Sitä saa mitä tilaa


Toimin pääasiassa suunnittelijana ja tuottajana useissa tanssin sekä esittävän taiteen tuotannoissa ja projekteissa. Kaikkeen tekemiseeni vaikuttaa vahvasti yli kahdenkymmenen vuoden kokemus tanssijan työstä. Viime aikoina olen pohtinut paljon tulevaisuuttani, taiteen tekemistä, tanssia, tuotannollista rooliani projekteissa ja näiden yhteensovittamista. Minulle on herännyt kysymys: miksi yhteistyö tuotannon ja taiteilijan välillä vaikuttaa monesti kovin haasteelliselta? Tuotannoissa tai tanssiryhmissä tuottajat vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja useammin kuin kerran olen kuullut taiteilijan suusta: ”tuottaja ei tajua mitään sisällöistä tai ymmärrä taiteen ja tanssin todellista merkitystä” tai tuottajan näkökulmasta kuinka ”taiteilijalla ei ole mitään käsitystä talouden realiteeteista ja tuotannon haasteista”. Vaihtuvuus on kuitenkin sekä taloudellisesti että henkisesti kuluttavaa, joten missä piilee sietokyky epäonnistumisiin ja yhteen hiileen puhaltaminen?

Olen miettinyt miksi mm. tanssin saralla on niin vähän pitkiä taiteilija-tuottaja työpareja ja tasa-arvoisia työsuhteita? Tekijöillä on varmasti kuitenkin samanlaisia päämääriä kuten tehdä merkittäviä teoksia, edistää taiteen asemaa, työllistää tekijöitä ja rikastuttaa yhteiskuntaa. Tämä yhdessä tekeminen vaikuttaa toteutuvan kuitenkin melko harvoin. Sen sijaan kuullaan puhetta yksin puskemisesta epävarmassa ympäristössä sekä tuen ja arvostuksen puutteesta. Eikö tuottaja ole juuri se henkilö kenen tehtävänä on yhdessä taiteilijan kanssa luoda parempaa tulevaisuutta ja työnteon mahdollisuuksia? Näiden tavoitteiden itsessään pitäisi rakentaa luottamusta ja uskoa yhteiseen tasa-arvoiseen asemaan ja verkostojen luomiseen. Vaikuttaa kuitenkin, että kahdenvälinen luottamus, työnjako, mahdollisuus kokeiluihin ja uuden luominen toimintatapojen osalta on harvinaista ja jopa olematonta tällä luovalla alalla.

Lähiaikoina olen lukenut paljon positiivisen vuorovaikutuksen, luottamuksen ja erilaisuuden ymmärtämisen merkityksestä työelämässä, sen vaikutuksesta motivaatioon ja työssä jaksamiseen. Nämä elementit ajavat ihmisiä yhdenvertaisempaan työympäristöön ja varmasti myös onnellisempaan elämään, mutta miksi tämä vaikuttaa toisinaan uupuvan esittävän taiteen kentältä? Juhlapuheissaan taidelaitokset ja taiteilijat monesti puhuvat paremmasta ja tasa-arvoisemmasta tulevaisuudesta, mutta todellisuudessa monet muun muassa maksavat työntekijöilleen palkkaa alle liiton suosittelemien palkkahintojen, teettävät työtä epäsuotuisissa ympäristöissä ja kohtelevat työntekijöitään eriarvoisesti. Tiedän, että resurssit ovat pienet, mutta monesti kyse on myös tahtotilasta, luottamuksesta, yhteistyöstä ja tasa-arvosta, jotta reiluus työyhteisössä voisi toteutua.

Uskon, että avoimuus ja taiteilija-tuottaja työparin sisäinen luottamus rakentaisivat pitkäkestoisempia työsuhteita, mahdollisuuksia oppia virheistä ja vähentäisi virhearvioita esimerkiksi eettisesti kyseenalaisista toimintatavoista tuotannoissa. Tämä taas varmasti loisi vahvempia visioita, monipuolisuutta ja pitkäjänteisyyttä, mitä todella tarvittaisiin suomalaisen taiteen kentällä, myös rahoittajien osalta. Tässä kohtaa pohdinkin, mikä on työryhmän ulkopuolisen rahoittajan tai tilaajan vastuu kannustaa reiluun työnantajuuteen, avoimuuteen ja pitkälle tähtääviin työsuunnitelmiin?

Osallistuin loppuvuodesta 2017 erääseen seminaariin, minkä aihepiiri koski taidelaitosten yhdenvertaisuuteen tähtääviä toimia. Tilaisuudessa yksi mieleenpainuvimmista kommenteista oli, että ”ei kuulu meille, mikäli taiteilija hyväksikäyttää valtaansa väärin, kunhan lopputulos on upea ja ainutlaatuinen”. Taiteellisissa prosesseissa, joissa työryhmän jäseniä hyväksikäytetään, nöyryytetään tai kiusataan ei ole ennenkuulumatonta. Ei ole myöskään ennenkuulumatonta, ettei kukaan johtavassa asemassa oleva ole asiaan puuttunut. Onko todella niin, että johtavassa asemassa olevat tai tuotantojen mahdollistajat eivät halua kantaa vastuuta tai ovat sitä mieltä, että mitä prosesseissa tapahtuu ei kuulu heille?

Kirjoittaessani tätä kirjoitusta ilmestyi 17.2.2018 Hesarin kirjoitus ”Myytti murtuu”. Siinä pohdittiin kirjaimellisesti samankaltaisia ajatuksia, kuten elääkö yhteiskunnassamme edelleen mielikuva mystisestä suuresta taiteilijasta? Tavoiteltu ja arvostettu positio, minkä luomisvimmaa ei saa tuhota tai ainakaan vesittää turhalla pehmeydellä ja tasa-arvolla. Vallan tunne ja mahdollisuus olla villi ja vapaa vaikuttavat edelleenkin olevan joissakin piireissä tavoitteellinen tapa profiloitua merkittäväksi oman tiensä kulkijaksi ja se on edelleen myös mahdollista. Yhteiskunnan näkökulma ”hullusta ja poikkeuksellisesta nerosta” on syntynyt vasta 1700-luvun loppupuolella, joten mikään absoluuttinen totuus se ei ole, vaan vain yksi ajanjakso ihmiskunnan historiassa.

Olisiko Suomen taidekentällä kuitenkin aika pohtia rehellisesti missä omat rajat kulkevat ja puhua niistä entistäkin avoimemmin myös rakenteiden näkökulmasta? Voisiko tulevaisuudessa tilaaja aloittaa dialogin ja motivoida tekijöitä arvokkaampaan kohteluun taiteen kentällä? Uskon vakaasti, että moni kentällä työskentelevä ottaisi mielellään vastaan toimintamallit, joissa ei tarvitse pelätä kiusallisia tilanteita, sulkea silmiä vääryydeltä tai jännittää töihin menoa. Tämän toteutumiseen tarvitaan avointa ja rakentavaa keskustelua, kulttuurilaitosten ja rahoittajien aktiivista osallistumista, toimintatapojen muutosta, väärinkäytöksiin puuttumista ja arvojohtajuutta. Luottamus, selkeä työnjako ja työparin tai tiimin yhteen hiileen puhaltaminen myös huonoina aikoina varmasti edistäisi yksilöiden jaksamista kohti parempia työoloja ja mahdollisuuksia keskittyä taiteelliseen toimintaan aikaisempaa paremmin.

Kirjoittaja: Sara Hirn


Lähde: Kanerva & Typpö (17.2.2018) Myytti murtuu. Helsingin Sanomat.

Kommentit

Leena Salmio sanoi…
Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta. Siinä on monta tulokulmaa, tartun nyt vain muutamaan. Tuo rahoituksen pätkittäinen sykli on varmasti yksi sellainen tekijä, joka toimii tulppana näiden tuottaja-taiteilija-parien pidempiaikaisessa syntymisessä. Rahoitus on usein vain määräaikainen ja sen jälkeen katsotaan taas pelinappulat uusiksi. Moni tuottaja väsyy siihen ja hakeutuu toimeentulon perässä uusiin tehtäviin. Tai sen luottamuspulan tai vaikkapa työyhteisön ilmapiirin vuoksi.

Toinen ajatus heräsi heti tuosta taiteellinen vapaus tehdä ja sanoa, olla ja räiskyä on varsin tuttua. Jos tuottaja joutuu tuomaan talouden yms. raameja keskusteluihin, samaa joutuu kurja kapitalistinen markkinointiviestinnän vastaava. Se on harmillista, että saman asian puolesta työskentelevät joutuvat käymään edes kurjia ja latistavia keskusteluita, kun sama energia voitaisiin valjastaa siihen parempaan ja toimivaan yhteistyöhön. Nähdään ne positiiviset asiat, talouden kapean polun - pienten markkinointitoimenpiteiden ohi. Luovuus pitäisi valjastaa siihen, että upeat yhteistyöt saavuttavat katsojansa. Soraäänien kautta se ei niin vaan tapahdu.
Hmm.. lukiessani kirjoitustasi nousi väkisinkin mieleeni vanha, jo eläkkeelle siirtynyt vietsinnän lehtorini, joka opetti minua Humakissa Joutsenon koulutusyksikössä vuosina 2002- 2006. Hän käsitteli luentokokonaisuudessaan tuottajan ja taiteilijan välistä vuorovaikutusta. Luennot olivat erittäin hyvät ja antoisat. Opettelimme näkemään asioita toinen toistemme tulokulmista ja samalla ymmärtämään "taitelijan sielunelämää" ja "tuottajan sielunelämää", kun päämäärä on yhteinen, eli laadukas lopputuotos. Luentosarjan päätteeksi hän kuitenkin ikäänkuin vitsin muodossa veti maton kokonaisuuden alta toteamalla: "tottukaa siihen, että haastavin asia tulevassa tuottajan työssänne on taiteilijat, ne vapaasieluiset taivaanrannanmaalarit, joilla ei ole mitään realiteettia siitä, mitä mikäkin maksaa ja onko jotain mahdollista käytännössä toteuttaa, tai ei."
Vakavasti ajateltuna tässä on varmasti saman tyyppinen stilemma, kun puhutaan perusopetuksen opettajakoulutuksessa olevan. Koulutus ei tue vuorovaikutusta lasten ja nuorten kanssa. Kaikista heikoimmassa asemassa on ne, jotka valmistuvat yläkoulujen aineenopettajaksi. Luetaan monta vuotta yliopistossa tiettyä ainetta sivuaineineen ja päälle liimataan pedagogiset opinnot ja heitetään susien syötäväksi peruskouluihin, joissa on joukko teini-ikäisiä yksilöitä, teini-ikäisten ryhmä. Sitten ollaan ihan pihalla, kun nämä nuoret eivät toimi lainkaan, niin kuin olisi toivottavaa. He eivät ole motivoituneita opimaan.
Ehkä tällaista susien suuhun heittämistä vastaan voisi parhaiten taistella jo koulutusvaiheessa tutustumalla nuoriin, nuoruuteen, ilmiönä, kulttuurisena ilmiönä, psykologisesti ja sosiaalisesti. Tällöin opettajilla olisi paremmat eväät ymmärtää millaiseen yhteisöön heidät heitetään.
Ehkä siis tuottaja ja taiteilijakoulutuksessakin tulisi jo suorittaa joitakin projekteja yhdessä? Että vuorovaikutus olisi aitoa ja lopputulema yhteinen? Voisiko koulutusisiältöjä kehittää siihen suuntaan?
Unknown sanoi…
Briteissä meillä oli taideopinnoissa mukan aika paljonkin talous-, markkinointi ja tuotanto sisältöjä atk kursseista lähtien. En ole aikaisemmin ajatellut, mutta sekin voi olla syynä miksi olen "vähän vahingossa" ajautunut toteuttamaan asioita itsenäisesti/rahavastuuseen projekteissa, eikä raha ja tuotantoon liittyvät asiat ole tuntuneet koskaan niin vierailta vaan jonkinlaisena osana kokonaisuutta. Mielestäni Hanna-Kaisan ajatus on hyvä. Myös tässä maisterikoulutuksessa voisi hyvin olla mahdollista opiskelijoille, jotka eivät ole itse taiteilijoita, mahdollisuus opiskella esim. 5op vapaavalintaisia taideopintoja, jolloin ne realiteetit ehkä avautuisivat hiukan helpommin.

Mielestäni tuo luottamuspula ja "virheiden" sietokyky on yksi haasteista. Kaikki taidealalla ja vapaalla kentällä työskentelevät ovat tietoisia projektiluonteisuudesta, mutta ei se ole este yhteistyölle. Jos yhteistyö toimii niin se luo mahdollisuuksia. Mielestäni se, että tutustuttaa uuden tuottajan aina projektin alussa ryhmään, toimintatapoihin jne. vie resursseja enemmän kuin haasteiden yhdessä taklailu. Jos miettii vaikka Tero Saarisen ryhmää, niin uskon, että yksi menestyksen avaimista on vahva yhteistyö ja pitkäjänteisyys Iiriksen (tuottaja) ja Teron välillä.
Unknown sanoi…
Toimin orkesterimuusikkona sekä orkesterin intendentin assistenttina. Saran avaama keskustelu herätti minussa sisäisiä "niinpä!" - huutoja.

Oma missioni on parantaa organisaationi sisäistä viestintää. Uskon naiivisti siihen, että tutustuessamme toistemme tarpeisiin ja heikkouksiin alamme ymmärtää toisiamme paremmin. Heikkouksiaan ei ehkä uskalla näyttää, mutta uskaltaisiko toisen heikkouksia rakastaa? Hyvin usein koppavan ja ylimielisen käytöksen takaa paljastuu pelkoa ja epävarmuutta.

Epävarmuudelle löytyy varmasti yhtä monta selitystä kuin selittäjääkin. Esimerkiksi muusikkojen koulutus on hyvin intensiivistä, henkilökohtaista ja iholle tulevaa. "Huono muusikko, huono ihminen" - ajatus elää valitettavasti edelleen. Beetasalpaajia käytetään paljon, koska paineet selvitä hyvin taiteellisesta tehtävästä ovat suuret.

Viestinnän epäonnistumisesta seuraa molemminpuolinen arvostuksen puute. Aion käyttää sanaa "Kiitos" mahdollisimman usein ja sanoa "Anteeksi" aina tarvittaessa. Viime viikon aikana olen pyytänyt ja saanut anteeksi tuotannolta ja taiteilijoilta yhteensä neljä kertaa. Voin vain toivoa, että yhteinen vihollinen yhdistää näitä osapuolia.
Unknown sanoi…
Ihanaa, Heidi nostaa esiin viestinnän merkityksen työyhteisöissä :-).
Kehittämistyöhöni liittyen olen lukenut aika paljon verkostoista ja verkostojen toimivuudesta. Ensisijaista toimivuudessa tutkimusten mukaan ovat luottamus ja sitoutuminen. Jäsenten välinen dialogi ja vuorovaikutus ovat sitten tekijöitä, joilla voi edesauttaa jäsenten sitoutumista. Eikä pelkästää sitoutumista vaan kirkastaa myös yhteisiä tavoitteita. Jokainen meistä on viestijä; ei ainoastaan se kulmahuoneen viestintäjohtaja. Go-Heidi-Go!
Leena Salmio sanoi…
Liputan yhtälailla kuin Marita! Hyvä hyvä!
Heitähän Marita hyvät kirjavinkit jakoon - verkostoihin ja verkostojen toimivuuteen liittyen. :)