Sitä saa mitä tilaa
Toimin pääasiassa suunnittelijana ja tuottajana useissa
tanssin sekä esittävän taiteen tuotannoissa ja projekteissa. Kaikkeen
tekemiseeni vaikuttaa vahvasti yli kahdenkymmenen vuoden kokemus tanssijan
työstä. Viime aikoina olen pohtinut paljon tulevaisuuttani, taiteen tekemistä,
tanssia, tuotannollista rooliani projekteissa ja näiden yhteensovittamista.
Minulle on herännyt kysymys: miksi yhteistyö tuotannon ja taiteilijan välillä
vaikuttaa monesti kovin haasteelliselta? Tuotannoissa tai tanssiryhmissä
tuottajat vaihtuvat tiuhaan tahtiin ja useammin kuin kerran olen kuullut taiteilijan
suusta: ”tuottaja ei tajua mitään
sisällöistä tai ymmärrä taiteen ja tanssin todellista merkitystä” tai tuottajan
näkökulmasta kuinka ”taiteilijalla ei ole
mitään käsitystä talouden realiteeteista ja tuotannon haasteista”. Vaihtuvuus
on kuitenkin sekä taloudellisesti että henkisesti kuluttavaa, joten missä
piilee sietokyky epäonnistumisiin ja yhteen hiileen puhaltaminen?
Olen miettinyt miksi mm. tanssin saralla on niin vähän
pitkiä taiteilija-tuottaja työpareja ja tasa-arvoisia työsuhteita? Tekijöillä on
varmasti kuitenkin samanlaisia päämääriä kuten tehdä merkittäviä teoksia,
edistää taiteen asemaa, työllistää tekijöitä ja rikastuttaa yhteiskuntaa. Tämä yhdessä
tekeminen vaikuttaa toteutuvan kuitenkin melko harvoin. Sen sijaan kuullaan
puhetta yksin puskemisesta epävarmassa ympäristössä sekä tuen ja arvostuksen puutteesta.
Eikö tuottaja ole juuri se henkilö kenen tehtävänä on yhdessä taiteilijan
kanssa luoda parempaa tulevaisuutta ja työnteon mahdollisuuksia? Näiden
tavoitteiden itsessään pitäisi rakentaa luottamusta ja uskoa yhteiseen
tasa-arvoiseen asemaan ja verkostojen luomiseen. Vaikuttaa kuitenkin, että
kahdenvälinen luottamus, työnjako, mahdollisuus kokeiluihin ja uuden luominen
toimintatapojen osalta on harvinaista ja jopa olematonta tällä luovalla alalla.
Lähiaikoina olen lukenut paljon positiivisen
vuorovaikutuksen, luottamuksen ja erilaisuuden ymmärtämisen merkityksestä
työelämässä, sen vaikutuksesta motivaatioon ja työssä jaksamiseen. Nämä
elementit ajavat ihmisiä yhdenvertaisempaan työympäristöön ja varmasti myös
onnellisempaan elämään, mutta miksi tämä vaikuttaa toisinaan uupuvan esittävän taiteen
kentältä? Juhlapuheissaan taidelaitokset ja taiteilijat monesti puhuvat
paremmasta ja tasa-arvoisemmasta tulevaisuudesta, mutta todellisuudessa monet muun
muassa maksavat työntekijöilleen palkkaa alle liiton suosittelemien
palkkahintojen, teettävät työtä epäsuotuisissa ympäristöissä ja kohtelevat työntekijöitään
eriarvoisesti. Tiedän, että resurssit ovat pienet, mutta monesti kyse on myös
tahtotilasta, luottamuksesta, yhteistyöstä ja tasa-arvosta, jotta reiluus
työyhteisössä voisi toteutua.
Uskon, että avoimuus ja taiteilija-tuottaja työparin
sisäinen luottamus rakentaisivat pitkäkestoisempia työsuhteita, mahdollisuuksia
oppia virheistä ja vähentäisi virhearvioita esimerkiksi eettisesti
kyseenalaisista toimintatavoista tuotannoissa. Tämä taas varmasti loisi
vahvempia visioita, monipuolisuutta ja pitkäjänteisyyttä, mitä todella
tarvittaisiin suomalaisen taiteen kentällä, myös rahoittajien osalta. Tässä
kohtaa pohdinkin, mikä on työryhmän ulkopuolisen rahoittajan tai tilaajan
vastuu kannustaa reiluun työnantajuuteen, avoimuuteen ja pitkälle tähtääviin
työsuunnitelmiin?
Osallistuin loppuvuodesta 2017 erääseen seminaariin, minkä
aihepiiri koski taidelaitosten yhdenvertaisuuteen tähtääviä toimia.
Tilaisuudessa yksi mieleenpainuvimmista kommenteista oli, että ”ei kuulu meille, mikäli taiteilija
hyväksikäyttää valtaansa väärin, kunhan lopputulos on upea ja ainutlaatuinen”. Taiteellisissa
prosesseissa, joissa työryhmän jäseniä hyväksikäytetään, nöyryytetään tai
kiusataan ei ole ennenkuulumatonta. Ei ole myöskään ennenkuulumatonta, ettei
kukaan johtavassa asemassa oleva ole asiaan puuttunut. Onko todella niin, että
johtavassa asemassa olevat tai tuotantojen mahdollistajat eivät halua kantaa
vastuuta tai ovat sitä mieltä, että mitä prosesseissa tapahtuu ei kuulu heille?
Kirjoittaessani tätä kirjoitusta ilmestyi 17.2.2018 Hesarin
kirjoitus ”Myytti murtuu”. Siinä
pohdittiin kirjaimellisesti samankaltaisia ajatuksia, kuten elääkö yhteiskunnassamme
edelleen mielikuva mystisestä suuresta taiteilijasta? Tavoiteltu ja arvostettu
positio, minkä luomisvimmaa ei saa tuhota tai ainakaan vesittää turhalla
pehmeydellä ja tasa-arvolla. Vallan tunne ja mahdollisuus olla villi ja vapaa
vaikuttavat edelleenkin olevan joissakin piireissä tavoitteellinen tapa
profiloitua merkittäväksi oman tiensä kulkijaksi ja se on edelleen myös
mahdollista. Yhteiskunnan näkökulma ”hullusta ja poikkeuksellisesta nerosta” on syntynyt vasta 1700-luvun loppupuolella, joten mikään absoluuttinen totuus se ei ole, vaan vain yksi ajanjakso ihmiskunnan historiassa.
Olisiko Suomen taidekentällä kuitenkin aika pohtia
rehellisesti missä omat rajat kulkevat ja puhua niistä entistäkin avoimemmin
myös rakenteiden näkökulmasta? Voisiko tulevaisuudessa tilaaja aloittaa dialogin
ja motivoida tekijöitä arvokkaampaan kohteluun taiteen kentällä? Uskon
vakaasti, että moni kentällä työskentelevä ottaisi mielellään vastaan
toimintamallit, joissa ei tarvitse pelätä kiusallisia tilanteita, sulkea silmiä
vääryydeltä tai jännittää töihin menoa. Tämän toteutumiseen tarvitaan avointa
ja rakentavaa keskustelua, kulttuurilaitosten ja rahoittajien aktiivista
osallistumista, toimintatapojen muutosta, väärinkäytöksiin puuttumista ja
arvojohtajuutta. Luottamus, selkeä työnjako ja työparin tai tiimin yhteen
hiileen puhaltaminen myös huonoina aikoina varmasti edistäisi yksilöiden
jaksamista kohti parempia työoloja ja mahdollisuuksia keskittyä taiteelliseen
toimintaan aikaisempaa paremmin.
Kirjoittaja: Sara Hirn
Kirjoittaja: Sara Hirn
Lähde: Kanerva & Typpö (17.2.2018) Myytti murtuu.
Helsingin Sanomat.
Kommentit
Toinen ajatus heräsi heti tuosta taiteellinen vapaus tehdä ja sanoa, olla ja räiskyä on varsin tuttua. Jos tuottaja joutuu tuomaan talouden yms. raameja keskusteluihin, samaa joutuu kurja kapitalistinen markkinointiviestinnän vastaava. Se on harmillista, että saman asian puolesta työskentelevät joutuvat käymään edes kurjia ja latistavia keskusteluita, kun sama energia voitaisiin valjastaa siihen parempaan ja toimivaan yhteistyöhön. Nähdään ne positiiviset asiat, talouden kapean polun - pienten markkinointitoimenpiteiden ohi. Luovuus pitäisi valjastaa siihen, että upeat yhteistyöt saavuttavat katsojansa. Soraäänien kautta se ei niin vaan tapahdu.
Vakavasti ajateltuna tässä on varmasti saman tyyppinen stilemma, kun puhutaan perusopetuksen opettajakoulutuksessa olevan. Koulutus ei tue vuorovaikutusta lasten ja nuorten kanssa. Kaikista heikoimmassa asemassa on ne, jotka valmistuvat yläkoulujen aineenopettajaksi. Luetaan monta vuotta yliopistossa tiettyä ainetta sivuaineineen ja päälle liimataan pedagogiset opinnot ja heitetään susien syötäväksi peruskouluihin, joissa on joukko teini-ikäisiä yksilöitä, teini-ikäisten ryhmä. Sitten ollaan ihan pihalla, kun nämä nuoret eivät toimi lainkaan, niin kuin olisi toivottavaa. He eivät ole motivoituneita opimaan.
Ehkä tällaista susien suuhun heittämistä vastaan voisi parhaiten taistella jo koulutusvaiheessa tutustumalla nuoriin, nuoruuteen, ilmiönä, kulttuurisena ilmiönä, psykologisesti ja sosiaalisesti. Tällöin opettajilla olisi paremmat eväät ymmärtää millaiseen yhteisöön heidät heitetään.
Ehkä siis tuottaja ja taiteilijakoulutuksessakin tulisi jo suorittaa joitakin projekteja yhdessä? Että vuorovaikutus olisi aitoa ja lopputulema yhteinen? Voisiko koulutusisiältöjä kehittää siihen suuntaan?
Mielestäni tuo luottamuspula ja "virheiden" sietokyky on yksi haasteista. Kaikki taidealalla ja vapaalla kentällä työskentelevät ovat tietoisia projektiluonteisuudesta, mutta ei se ole este yhteistyölle. Jos yhteistyö toimii niin se luo mahdollisuuksia. Mielestäni se, että tutustuttaa uuden tuottajan aina projektin alussa ryhmään, toimintatapoihin jne. vie resursseja enemmän kuin haasteiden yhdessä taklailu. Jos miettii vaikka Tero Saarisen ryhmää, niin uskon, että yksi menestyksen avaimista on vahva yhteistyö ja pitkäjänteisyys Iiriksen (tuottaja) ja Teron välillä.
Oma missioni on parantaa organisaationi sisäistä viestintää. Uskon naiivisti siihen, että tutustuessamme toistemme tarpeisiin ja heikkouksiin alamme ymmärtää toisiamme paremmin. Heikkouksiaan ei ehkä uskalla näyttää, mutta uskaltaisiko toisen heikkouksia rakastaa? Hyvin usein koppavan ja ylimielisen käytöksen takaa paljastuu pelkoa ja epävarmuutta.
Epävarmuudelle löytyy varmasti yhtä monta selitystä kuin selittäjääkin. Esimerkiksi muusikkojen koulutus on hyvin intensiivistä, henkilökohtaista ja iholle tulevaa. "Huono muusikko, huono ihminen" - ajatus elää valitettavasti edelleen. Beetasalpaajia käytetään paljon, koska paineet selvitä hyvin taiteellisesta tehtävästä ovat suuret.
Viestinnän epäonnistumisesta seuraa molemminpuolinen arvostuksen puute. Aion käyttää sanaa "Kiitos" mahdollisimman usein ja sanoa "Anteeksi" aina tarvittaessa. Viime viikon aikana olen pyytänyt ja saanut anteeksi tuotannolta ja taiteilijoilta yhteensä neljä kertaa. Voin vain toivoa, että yhteinen vihollinen yhdistää näitä osapuolia.
Kehittämistyöhöni liittyen olen lukenut aika paljon verkostoista ja verkostojen toimivuudesta. Ensisijaista toimivuudessa tutkimusten mukaan ovat luottamus ja sitoutuminen. Jäsenten välinen dialogi ja vuorovaikutus ovat sitten tekijöitä, joilla voi edesauttaa jäsenten sitoutumista. Eikä pelkästää sitoutumista vaan kirkastaa myös yhteisiä tavoitteita. Jokainen meistä on viestijä; ei ainoastaan se kulmahuoneen viestintäjohtaja. Go-Heidi-Go!
Heitähän Marita hyvät kirjavinkit jakoon - verkostoihin ja verkostojen toimivuuteen liittyen. :)