Kulttuurineuvolasta kuuluu?
Kuvassa kulttuurineuvolan juliste ja viiri. |
Joskus sattumalla on suuri osuus innovaatioissa. Joskus sattuma
auttaa keksimään uusia tapoja yhdistää asioita.
Näin tapahtui Espoossa ennen vuosituhannen vaihdetta, kun Karatalossa, joka toimii edelleen
kulttuuritalona, toimi aikanaan myös lastenneuvola. Näiden kahden toimijan
rinnakkaiselon aikana huomattiin, että neuvolassa käy paljon asiakkaita, jotka
eivät tiedä riittävästi kaupunkinsa kulttuuripalveluista, kertoi Espoon kaupungin kulttuuripalveluiden palvelukoordinaattori Kaisa Koskela, jonka vastuulla myös
kulttuurineuvolatoiminta on.
Haastattelin Kaisa Koskelaa 1.3 2018.
Tunnustelevan alkuvaiheen jälkeen Espoon kaupunki aloitti varsinaisen kulttuurineuvolatoiminnan 2012. Yhtä ”äitiä tai isää” kulttuurineuvolalle ei ole, vaan taustalta löytyy monia ihmisiä, jotka ovat olleet kehittämässä kulttuurineuvolakonseptia.
Tunnustelevan alkuvaiheen jälkeen Espoon kaupunki aloitti varsinaisen kulttuurineuvolatoiminnan 2012. Yhtä ”äitiä tai isää” kulttuurineuvolalle ei ole, vaan taustalta löytyy monia ihmisiä, jotka ovat olleet kehittämässä kulttuurineuvolakonseptia.
Mitä kulttuurineuvolatoiminta sitten on?
Kulttuurineuvolan konseptin johtoajatus on tiedon jakaminen mahdollisimman
monille lapsiperheille sopivista kulttuuripalveluista ja
harrastusmahdollisuuksista Espoossa. Espoo on monikulttuurinen
kaupunki, ja kulttuurineuvolan toiminnan tarkoituksena on avata myös eri
käsitteitä, esimerkiksi muskari, toiminnan ja kokemisen kautta. Neuvola on luonnollinen ja miellyttävä
ympäristö perheille kohdata kulttuuripalveluiden tarjoajia. Tavoitteena
on lisätä sisältöä espoolaisten elämään Espoo tarinan mukaisesti.
Käytännössä edetään niin, palvelukoordinaattori kysyy mukaan tiedettyjä ja
luotettavia espoolaisia kulttuuripalvelujen tarjoajia, jotka miettivät oman
toimintamallinsa ja sisällön kulttuurineuvolaan. Palvelukoordinaattori tekee
kalenterin, josta eri palveluntuottajat valitsevat itselleen sopivan ajan.
Kalenteri julkaistaan Espoon kaupungin omilla sivuilla. Kulttuurineuvolatoiminnalla on oma viiri,
joka levitetään neuvolaan, kun ”kulttuurineuvola on auki”. Viiri on
tunnistettava merkki perheille kulttuurineuvolasta.
Tällä hetkellä kulttuurineuvolatoimintaa on viidessä eri Espoon suuralueen neuvolassa: Ison
Omenan palvelutori, Espoon keskus, Leppävaara, Kivenlahti ja Kalajärvi.
Palveluntarjoajat ovat vaihdelleet vuosien aikana, mutta pysyviä
yhteistyökumppaneita ovat olleet lähikirjastot, Tapiola Sinfonietta ja Espoon kaupungin museo, joka on tehnyt laajamittaista
kulttuurityötä kaikissa kulttuurineuvolatoimipisteissä. Ruotsinkieliset sivistyspalvelut SVEBI, ovat kokeneet
kulttuurineuvolan mielekkäänä tiedotuskanavana omista palveluistaan.
Muita pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita ovat olleet aikaisemmin
Metropolian musiikkikasvattajat, tanssiteatteri GLIMS & GLOMS, teatteri
Hevosenkenkä. Toimintaan myöhemmin tulleet Espoon taidemuseo EMMA, Espoon
Tanssiopisto ja Aalto-yliopiston kuvataidekasvattajat ovat olleet uusia
aktiivisia palveluntarjoajia.
Ajatuksia ja kehittämishankkeita
kulttuurineuvola-konseptin kehittämisestä on ollut ja on edelleen olemassa,
mutta se vaatisi lisäresursseja. Kokemusten vaihto kaikkien osapuolien
välillä olisi tärkeää, myös motivaation ja osallisuuden suhteen, Koskela summaa
haastattelussa.
Koskela korostaa, että kyseessä on kevyt konsepti, joka parhaimmillaan on
”win-win” tilanne molemmille osapuolille. Kaupunki panostaa yhden
työntekijän työaikaa, ja palveluiden tarjoaja oman työntekijänsä työajan. Molempien tahojen suhteellisen pienellä
resurssilla voidaan saavuttaa paljon hyötyä kaikille osapuolille tässä
ruohonjuuritason toiminnassa, näin oletetaan. Koskela myöntää, että
minkäänlaista tavoitteisiin pääsyn mittaamista ei ole tehty koko toiminnan
aikana. Espoon kaupunki on motivoinut
jatkamaan toimintaa ja kerää kulttuurineuvolan kävijätilastoja. Koskelan mukaan
parasta kulttuurineuvolan toiminnassa on kulttuuripalveluiden tarjoajien
hyppääminen vieraaseen toimintaympäristöön, yhteistyö sosiaali- ja
terveyspalveluiden kanssa. Kysymysmerkiksi jää, antaako
kulttuurineuvola aidosti jotakin perheille vai jääkö kontakti pintapuoliseksi?
Näin pohditaan Espoon kaupungin näkökulmasta, vaan millainen kokemus on
olla palveluntarjoajan edustaja kulttuurineuvolassa? Lastentanssin
ja lapsi-aikuinen tanssin opettajan roolissa teen kulttuurineuvolaa Espoon Tanssiopistossa. Koen kulttuurineuvolatyön yhdeksi
osaksi työmme markkinointia ja taiteen viemistä uusiin toimintaympäristöihin.
Käytännön työ ei vie aikaa vievää, mutta haasteena on löytää sopiva
sisältökonsepti avotilaan, jossa lapset ja aikuiset tulevat ja menevät omien
aikataulujensa mukaan. Neuvolaan saavuttuani, laitan viirin paikalleen,
julisteet ja esitteet esille, musiikit ja erilaiset virikevälineet valmiiksi ja
sitten odotan lapsia tanssimaan kanssani, hyppimään hyppyradalle, tanssimaan
keinuen höyhenten kanssa ja jammailemaan vapaasti. Opetuksen ja taidetuokion lähtökohta on
lapsilta ja vanhemmilta tulevissa impulsseissa. Joskus käy onnekkaasti,
perhepäivähoitaja tuo lapsiryhmän neuvolan tiloissa olevaan kirjastoon. Silloin
voin tanssittaa koko ryhmää, tanssia keholoruja, opettaa tanssitekniikkaa ja
tehdä lyhyen valmiin tanssin kaikkien läsnäolijoiden kanssa. Nämä hetket
toimivat esityksinä toisille neuvolan asiakkaille.
Välillä pohdin, pitäisikö konseptiin
lisätä esityksiä, mutta tavoitteenani on antaa omakohtaisia kokemuksia
tanssin kokemisesta ja oppimisesta, ei niinkään vain katsomiskokemusta. Kehitän jatkuvasti uusia sisältöjä ja uusia
elementtejä, jotka houkuttelisivat neuvola-asiakasta rohkaistumaan tanssimaan
kanssani. Usein lapset ovat ujoja lähtemään liikkeelle ja iso osa työstäni
onkin rohkaista aikuisia tanssimaan ensin lapselleen malliksi.
Kulttuurineuvolatoiminnassa mukana oleminen mahdollistaa uusien
asiakasryhmien tapaamisen, myös meidän, Espoon Tanssiopiston, kohdallalla, kuten Koskela totesi. Pääsen kertomaan taiteen perusopetuksesta ja Espoon Tanssiopiston
toiminnasta ihmisille, jotka eivät ole kuulleet kummastakaan. Aluksi pelkäsin, että olisi hankalaa olla
markkinointiroolissa, mutta kuten joku viisaampi on todennut ” It is easy to
sell, if you believe in it ”, ja näinhän se on. Mietitty sisältökonsepti
on toimintani lähtökohta ja myös ainoa tukeni niiden tuntien aikana kun olen
kulttuurineuvolaa pitämässä.
Tavoitteisiin pääsyn mittausjärjestelmää ei ole Espoon Tanssiopiston puolelta, mutta tuntuma on positiivinen, ja pelkästään esimerkiksi tiedon
jakamisen mahdollisuus uusille asiakasryhmille koetaan tärkeänä.
Kulttuurineuvolan pitäminen on vaihteleva kokemus, kiertävästä
katuesiintyjästä lastenkulttuurin asiantuntijaan ja kaikkea siltä väliltä.
Ensimmäinen perhe, jonka kohtasin kulttuurineuvolassa, oli nuoripari
vastasyntyneen vauvansa kanssa. Siinä kohtaamisessa roolini oli olla uutta
perheenjäsentä ihasteleva taidetäti. Työskentely kulttuurineuvolassa on
kohtaamisia ja keskusteluja perheiden arjessa, hienotunteista läsnäoloa, iloa,
yllätyksiä ja kysymyksiin vastaamista tanssin ja taiteen äärellä. Yhteen
ajatukseen tiivistettynä voi todeta, että kulttuurineuvola toiminta on merkityksellistä
työtä sekä Espoon kaupungin että kulttuuripalveluiden tarjoajien puolelta.
Toivon Kulttuurineuvoakonseptia edelleen kehitettäväksi, mutta tässäkin
muodossa vastaan otsikkoni kysymykseen,
Kulttuurineuvolasta kuuluu hyvää!
Mia Nirhamo
Mia Nirhamo
Kommentit
Kulttuurilla on merkittävä vaikutus sosiaali- ja terveyspalveluissa. Hoitolaitoksissa vaikutuksia dokumentoidaan valtakunnallisessa Aili-hankkeessa, johon kuuluu 13 kuntaa (Helsinki, Espoo, Vantaa, Pukkila, Turku, Tampere, Kouvola, Seinäjoki, Jyväskylä, Vaasa, Kuopio, Oulu ja Rovaniemi). Hankkeen pohjalta kulttuuriset toiveet ja taustat tulevat osaksi hoitosuunnitelmaa. Vuonna 2012 astui voimaan vanhuspalvelulaki, jossa puhutaan merkityksellisyydestä, arvokkaasta ja turvallisesta elämästä sekä ikääntyneiden osallisuuden vahvistamisesta ja hyvinvoinnista laajana käsitteenä. Kulttuurineuvolassa asiakkaita kohdataan varmaankin pääsääntöisesti vain kerran, joten jatkumoa taidealtistukselle ei pääse syntymään samalla tavoin, kuin säännöllisissä palvelutalokonserteissa. Voisiko neuvolassa esimerkiksi antaa asiakkaille kutsun seuraavaan tapahtumaan, joka toimisi linkkinä muskariin, lastentanssiin tai värikylpyihin?