Esittävän taiteen valtionrahoituksen uudistaminen – Uhka vai mahdollisuus?


Syksystä 2016 lähtien valmisteilla ollut ehdotus esittävän taiteen ja museoiden valtionosuusjärjestelmän (VOS) uudistamiseksi julkaistiin tammikuussa 2018. Jaakko Kuusiston luotsaaman kaksikymmenhenkisen työryhmän suunnittelutyö ei ole ollut helppo, sillä tehtävänä on ollut ratkaista rahoituksen uudelleenjärjestelemistä niin, ettei jakoon menevä rahapussi kuitenkaan kasvaisi. Uudessa järjestelmässä nykyinen budjetti pitäisi siis jyvittää uudelleen kaikkia miellyttävällä tavalla. Tämä on tietenkin mahdotonta.

Itseäni rahoitusuudistuksen seuraaminen on kiinnostanut osin itsekkäistä syistä. Toimin ammattikuoroksi tähtäävässä kamarikuorohankkeessa, jonka pitkän tähtäimen suunnitelmassa valtionosuuden piiriin pääseminen on häämöttänyt jo vuosia. Lausuntokierroksella oleva uusi rahoitusmalli antaisi toteutuessaan myös kuoroille kelpoisuuden hakea mukaan VOS-järjestelmään. Jo nimeltään vanhuuttaan haiskahtava teatteri- ja orkesterilaki korvattaisiin näin ollen esittävän taiteen lailla. Enää ei tarvitsisi muusikolla olla kättä pidempää VOS-kelpoisuuden vakuuttamiseksi, vaan oma ihmisääni riittäisi soittimeksi. Tanssia ja sirkusta ei tarvitsisi naamioida parhaansa mukaan teatteriksi, vaan niiden oikeutus itsenäisinä taiteenlajeinaan tunnustettaisiin myös rahoituspuolella entistä vahvemmin.

Mitä hyvää ja pahaa siis voi seurata siitä, kun samalle rahalle on yhä useampi käsi vastaanottajana?

Itse näen uudistusten lähtökohdan ponnistavan yrityksestä kohti tasa-arvoisempaa ja laajempaa taiteen kenttää huomioivaa rahoitusjärjestelmää. Vakiintuneet toimijat eivät olisikaan enää betonoidussa asemassa avustuksen vastaanottajina, vaan oikeutusta rahoitukselle jouduttaisiin perustelemaan kolmen tai kuuden vuoden sykleissä. Käytännössä nykyisten VOS-organisaatioiden pitäisi todennäköisesti sössiä toimintansa oikein kunnolla, jotta ne putoaisivat pois tämän hetkisestä asemastaan, mutta jos jonkun toimijan tila olisi tarkastelujakson päättyessä näin retuperällä, olisiko lainkaan huono tehdä tilaa uudelle, motivoituneemmalle yhteisölle?

Näkyvimmäksi keskustelussa on noussut Tampereen Työväen Teatterin kohtalo. TTT on saanut nauttia muihin VOS-teattereihin nähden korotettua tukea, joka nyt haluttaisiin tasa-arvon nimissä laskea muiden kanssa yhteneväiselle tasolle. Korotusta on perusteltu muun muassa teatterin historialla ainoana jäljellä olevana ammattimaisena työväen näyttämönä. Talosta käytetään myös Kansallisnäyttämön nimeä, joka ei oman käsitykseni mukaan taida olla virallinen arvonimi teatterille kuitenkaan.

Tampereen Työväen Teatterissa vierailleet eivät varmaankaan voi kiistää teatterin tinkimätöntä laatua ja olla arvostamatta hienoa työtä mitä talossa tehdään, mutta riittääkö tämä perusteeksi korotetulle valtionosuudelle? Monissa maakuntateattereissa ei varmaan ymmärretä mikä heidän tekemästään taiteesta tekee merkittävästi vähemmän arvokasta Suomelle ja omalle kotiseudulleen kuin TTT:n panos. Uskoisin monen VOS-työryhmäläisen mielellään säilyttävän rahoituksen Tampereella ennallaan ja jopa korottavan sitä, mikäli rahaa olisi jaettavissa lisää. Valitettavasti Kuusiston työryhmä ei voi vaikuttaa kulttuurille suunnattujen rahoitusosuuksien määriin, vaan kyse on puhtaasti halusta saada järjestelmä toimimaan periaatteellisella tasolla yhdenvertaisesti.

Ikävin suunta VOS-rahoitukseen liittyvässä keskustelussa onkin ollut puheen kääntyminen lähinnä TTT:n asemaan. Lähtökohtaisesti hyvää ja tasa-arvoisuutta lisäämään pyrkivä uudistus on vaarassa nääntyä yksittäiseen toimijaan liittyvään keskusteluun.

Mediassa TTT:n tilanteesta on otettu kaikki irti ja siitä on saatu luotua viihteellistä draamaa asiaankuuluvine adresseineen. Keskiöön nostettu tilanne kärjistää tietysti myös kulttuurin ammattilaisten välejä, joka hankaloittaa avointa ja kehittävää keskustelua. Hajaannus taiteentekijöiden keskuudessa ei paranna mahdollisuuksia yhteisen päämäärän kehittämisessä ja välillä pelkään koko uudistuksen torppautuvan keskustelun sivuraiteille ajautumisen vuoksi. Uudistuksen rahoituksen perusperiaatteena on nyt esitelty TTT:n alas-ajo muiden taiteenalojen nostamiseksi, mikä ei tietenkään ole uudistuksen lähtökohtainen tarkoitus. 

En pidä eduskunnalle lähetettyä ehdotusta äärimmäisen rohkeana tai radikaalina. Tämä ei ole yllätys, sillä politiikkaan kuuluu kompromissit ja rakenteiden hidas muuttuminen. Työryhmä, jonka jäsenistöstä osa istuu itse VOS-rahoitusta nauttivissa organisaatioissa ei luonnollisesti halua lakaista rahoitusta itsensä alta. Kukaan ei halua myöskään jäädä historiaan poliitikkona, jonka päätös aiheutti Tampereen Työväen Teatterin alas ajamisen. Todellisten suurten muutosten tekeminen on siis vaikeaa.

Taiteen parissa työskentelevien on nyt pidettävä yhtenäistä keskustelua yllä siitä, miten paljon positiivisia vaikutuksia kulttuurilla on yhteiskunnassa, ja pyrkiä yhdessä toimin suuntaan, jossa kulttuurin arvostus ja tätä myöten myös rahoituksen osuus kaikkiaan lisääntyisi. Jos fokus pysyy jatkossakin negatiiviseen sävyyn yksityiskohdissa, vaarantaa tämä lakimuutoksen etenemisen eduskunnassa ja kaikenlaisen muutoksen ylipäätään. Itse koen uudistuksen olevan kauan odotettu ja välttämätön. Herääkin kysymys, onko suomalainen taidekenttä kuitenkaan niin uudistumiskykyinen- ja haluinen mitä monesti äänekkäästi kuulutetaan?  

Janne Merisaari

Kommentit

Yksinsuoltaja sanoi…
Kiinnostava ja maltillinen näkökulma. Olen seurannut asiaa juuri TTT:n saaman julkisuuden ja vastavalitun teatterinjohtaja Otso Kauton näkökulmasta. Kautto sanoi 2.2. Hesarin haastattelussa, että uudistuksesta kärsivät eniten ne, joiden piti siitä hyötyä, eli freelancerit ja teatteriryhmät ja että uudistuksen myötä teatterin monimuotoisuus vähenisi. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005549767.html
Väitettä on äkkiseltään mahdoton ymmärtää muuta kuin sitä kautta, että vakiintuneet toimijat ovat enenevässä määrin luopuneet pitkistä työsuhteista ja kiinnittäneet taiteilijat produktiokohtaisesti. Valtionapua saava taidelaitos on ollut freelancereille joskus useammankin vuoden turvapaikka keskittyä taiteelliseen työhön, eikä toimeentulotaisteluun. Teatterikeskuksen tutkimus Lähikuvassa freelance-näyttelijä (2016) kertoo, että Näyttelijäliiton n. 1250 jäsenestä kuukausipalkkaisissa työsuhteissa oli noin 35 %, loput 65 % työskenteli freelancereina. http://www.teatterikeskus.fi/images/PDF/Freelancenayttelija_lahikuvassa.pdf
Mahtaako Kautto nähdä asian niin, että jos suunniteltu VOS-uudistus toteutetaan, freelancereille jää vähemmän liikkumavaraa, kun vakiintuneiden toimijoiden työllistämisvaikutus pienenee? Kun kaikki lähtevät nollasta, asemasta pidetään kynsin hampain kiinni ja mahdollisuuksia on lopulta yhä harvemmalle?

Unknown sanoi…
Kiinnostava, ajankohtainen ja tärkeä aihe!

Oma organisaationi Lohjan kaupunginorkesteri kuuluu VOS:n piiriin ja seuraan tätä uudistusta pelon ja innostuksen sekaisin tuntein. Kysymyksiä on paljon ja tuskin kukaan osaa vielä vastata niihin kaikkiin.

Suurin muutos orkestereiden osalta lienee se, että toimijat jaoteltaisiin kuusi- , kolme- ja yksivuotisiin kategorioihin. Kuusivuotisen avustuksen piiriin päästäkseen toiminnan pitää olla kansallisesti ja/tai kansainvälisesti merkittävää. Miten määritellään mikä on merkittävää?
Tuleeko toistaiseksi voimassa olevista työsuhteistamme tulevaisuudessa määräaikaisia? Lisääkö tämä orkestereiden välistä kilpailua ja mikä vaikutus sillä on taiteen tekemiseen?

Koska jaettava rahasumma ei kasva, mutta ottavia käsiä on enemmän kuin ennen, emme uskalla luottaa siihen, että jos emme "sössi kunnolla", asemamme säilyy. Sen sijaan olemme alkaneet suunnitella kansainvälistä kiertuetoimintaa, alueellisen toiminnan lisäämistä ja musiikin saavutettavuuden parantamista. Samalla taidelajien väliset rajatkin pitäisi rikkoa ja tasoa nostaa. VOS-uudistus pakottaa orkesterit kehittämään toimintaansa. Ehkäpä se on tarpeen, vaikka muutokset usein pelottavat.

Janne Merisaari sanoi…
Itseäni pitkälti harmittaa siis TTT:n ja Tampereen nostaminen koko VOS-uudistuksen keskiöön, jolloin kaikki muu siihen liittyvä tuntuu jäävän taka-alalle. Toivoisin toki, että freelancereilla olisi jatkossakin mahdollisuus työllistyä myös kyseisessä talossa, mutta tasa-arvoisuus on mielestäni ainoa järkevä lähtökohta rakentaa uudistus. Tampereella joudutaan miettimään nyt perusteluja erityisasemalle ja muitakin rahoituskanavia, mikä ei ole mielestäni ole kohtuuton vaade. Toivon todella, että rahoitusta tulee löytymään.

Taiteen vaikuttavuus- ja merkittävyyskeskustelut ja niihin liittyvät mittarit ovat ikuinen pulma. Erilaisia malleja on maailmalla käytössä useita, mutta mitään yleispätevästi toimivaa tuskin koskaan taiteen kohdalla voidaan löytää. Ymmärrän hyvin pelon orkesterinne suhteen, ja koska todellista tietoa uudistuksen toteutuksesta ei ole, pitää moneen tosiaan varautua. Tiedossa on mahdollisesti esimerkiksi eri taidelaitosten yhdistämistä, joka ei tule tapahtumaan kivuttomasti ja valitettavasti osaltaan myös vähentää työpaikkoja.

Itse toiminnan kehittämisen ja sisäisen tarkastelun näen hyvänä asiana kaikkien toimijoiden kohdalla. Vaarana merkittävyyskeskusteluissa on tietysti se, että taiteelliset sisällöt jäävätkin taka-alalle ja mittareina tulee toimimaan ensisijaisesti raha.
Anna Martikainen sanoi…
Tätä uudistusta on jopa VOS-toimikunnan sisältä kritisoitu siitä, että vaikka sen päämäärä oli parantaa pienten ja (resurssien puutteen vuoksi) vakiintumattomien toimijoiden asemaa, se epäonnistuu nimenomaan siinä ja päätyy tukemaan edelleen isoja ja asemansa vakiinnuttaneita toimijoita. Etenkin pienet tanssi-, sirkus- ja performanssiryhmät ovat lopulta uudessakin ehdotuksessa heikoilla. Ja vaikka suunnitelmassa on mukana painokertoimia esimerkiksi lastenteattereille, on uutta VOS-statusta kärkkymässä todella monia toimijoita, jotka tällä hetkellä ovat harkinnanvaraisen rahoituksen varassa. Joten lieneekö lainkaan oletettavaa, että painokertoimet suosivat pitkään toimineita lastenteattereita, jotka ovat olleet VOS-rahoituksen piirissä alusta asti?

Henkilökohtaisesti pelkään, että uudistuksesta seuraa vain juustohöylää kaikille, koska raha ei ainakaan näillä näkymin lisäänny, mutta rahanjaolle tulijat lisääntyvät. Sinänsä minusta on hyvä asia, että uudistuksen on tarkoitus avata uusia rahoitusmahdollisuuksia etenkin pienille, uusille ja innovatiivisille, rajoja ylittäville toimijoille (mutta kyseenalaista, tekeekö se oikeasti niin...). Mutta se vaatisi ehdottomasti lisää rahaa valtion budjettiin taidelaitosten tukemiseen. Jossain on puhuttu n. 20 miljoonasta vuodessa, jossain jopa 40 miljoonasta. Selvää on, että kustannusneutraalisti tällaisen uudistuksen tekeminen on sulaa hulluutta.

Viime viikolla saatiin muuten uutisista lukea, että kulttuuriministeri on ilmoittanut, ettei tule hyväksymään TTT:n tuen leikkausta. Mikä on hyvä asia. Mutta mitä se tarkoittaa meille muille?