Esittävän taiteen valtionrahoituksen uudistaminen – Uhka vai mahdollisuus?
Syksystä 2016 lähtien valmisteilla
ollut ehdotus esittävän taiteen ja museoiden valtionosuusjärjestelmän (VOS) uudistamiseksi julkaistiin tammikuussa 2018. Jaakko Kuusiston luotsaaman
kaksikymmenhenkisen työryhmän suunnittelutyö ei ole ollut helppo, sillä
tehtävänä on ollut ratkaista rahoituksen uudelleenjärjestelemistä niin, ettei jakoon menevä rahapussi kuitenkaan kasvaisi. Uudessa järjestelmässä nykyinen
budjetti pitäisi siis jyvittää uudelleen kaikkia miellyttävällä tavalla. Tämä
on tietenkin mahdotonta.
Itseäni
rahoitusuudistuksen seuraaminen on kiinnostanut osin itsekkäistä syistä. Toimin
ammattikuoroksi tähtäävässä kamarikuorohankkeessa, jonka pitkän tähtäimen
suunnitelmassa valtionosuuden piiriin pääseminen on häämöttänyt jo vuosia. Lausuntokierroksella oleva uusi rahoitusmalli antaisi toteutuessaan myös kuoroille kelpoisuuden hakea mukaan VOS-järjestelmään. Jo nimeltään
vanhuuttaan haiskahtava teatteri- ja orkesterilaki korvattaisiin näin ollen esittävän
taiteen lailla. Enää ei tarvitsisi muusikolla olla kättä pidempää VOS-kelpoisuuden vakuuttamiseksi, vaan oma ihmisääni riittäisi soittimeksi.
Tanssia ja sirkusta ei tarvitsisi naamioida parhaansa mukaan teatteriksi, vaan
niiden oikeutus itsenäisinä taiteenlajeinaan tunnustettaisiin myös
rahoituspuolella entistä vahvemmin.
Mitä hyvää ja pahaa siis
voi seurata siitä, kun samalle rahalle on yhä useampi käsi vastaanottajana?
Itse näen uudistusten
lähtökohdan ponnistavan yrityksestä kohti tasa-arvoisempaa ja laajempaa taiteen
kenttää huomioivaa rahoitusjärjestelmää. Vakiintuneet toimijat eivät
olisikaan enää betonoidussa asemassa avustuksen vastaanottajina, vaan
oikeutusta rahoitukselle jouduttaisiin perustelemaan kolmen tai kuuden vuoden
sykleissä. Käytännössä nykyisten VOS-organisaatioiden pitäisi todennäköisesti
sössiä toimintansa oikein kunnolla, jotta ne putoaisivat pois tämän hetkisestä asemastaan, mutta jos jonkun toimijan tila olisi tarkastelujakson päättyessä
näin retuperällä, olisiko lainkaan huono tehdä tilaa uudelle, motivoituneemmalle
yhteisölle?
Näkyvimmäksi
keskustelussa on noussut Tampereen Työväen Teatterin kohtalo. TTT on saanut
nauttia muihin VOS-teattereihin nähden korotettua tukea, joka nyt
haluttaisiin tasa-arvon nimissä laskea muiden kanssa yhteneväiselle tasolle.
Korotusta on perusteltu muun muassa teatterin historialla ainoana jäljellä
olevana ammattimaisena työväen näyttämönä. Talosta käytetään myös
Kansallisnäyttämön nimeä, joka ei oman käsitykseni mukaan taida olla virallinen
arvonimi teatterille kuitenkaan.
Tampereen Työväen
Teatterissa vierailleet eivät varmaankaan voi kiistää teatterin tinkimätöntä laatua ja
olla arvostamatta hienoa työtä mitä talossa tehdään, mutta riittääkö tämä
perusteeksi korotetulle valtionosuudelle? Monissa maakuntateattereissa ei
varmaan ymmärretä mikä heidän tekemästään taiteesta tekee merkittävästi
vähemmän arvokasta Suomelle ja omalle kotiseudulleen kuin TTT:n panos. Uskoisin
monen VOS-työryhmäläisen mielellään säilyttävän rahoituksen Tampereella
ennallaan ja jopa korottavan sitä, mikäli rahaa olisi jaettavissa lisää.
Valitettavasti Kuusiston työryhmä ei voi vaikuttaa kulttuurille suunnattujen rahoitusosuuksien
määriin, vaan kyse on puhtaasti halusta saada järjestelmä toimimaan
periaatteellisella tasolla yhdenvertaisesti.
Ikävin suunta VOS-rahoitukseen liittyvässä keskustelussa onkin ollut puheen kääntyminen
lähinnä TTT:n asemaan. Lähtökohtaisesti hyvää ja tasa-arvoisuutta lisäämään pyrkivä
uudistus on vaarassa nääntyä yksittäiseen toimijaan liittyvään keskusteluun.
Mediassa TTT:n
tilanteesta on otettu kaikki irti ja siitä on saatu luotua viihteellistä
draamaa asiaankuuluvine adresseineen. Keskiöön nostettu tilanne kärjistää tietysti myös
kulttuurin ammattilaisten välejä, joka hankaloittaa avointa ja kehittävää
keskustelua. Hajaannus taiteentekijöiden keskuudessa ei paranna
mahdollisuuksia yhteisen päämäärän kehittämisessä ja välillä pelkään koko uudistuksen torppautuvan keskustelun sivuraiteille ajautumisen vuoksi. Uudistuksen rahoituksen perusperiaatteena on nyt esitelty TTT:n alas-ajo muiden
taiteenalojen nostamiseksi, mikä ei tietenkään ole uudistuksen lähtökohtainen
tarkoitus.
En pidä eduskunnalle lähetettyä ehdotusta äärimmäisen
rohkeana tai radikaalina. Tämä ei ole yllätys, sillä politiikkaan kuuluu kompromissit
ja rakenteiden hidas muuttuminen. Työryhmä, jonka jäsenistöstä osa istuu itse VOS-rahoitusta nauttivissa organisaatioissa ei luonnollisesti halua
lakaista rahoitusta itsensä alta. Kukaan ei halua myöskään jäädä historiaan poliitikkona, jonka päätös aiheutti Tampereen Työväen Teatterin alas
ajamisen. Todellisten suurten muutosten tekeminen on siis vaikeaa.
Taiteen parissa työskentelevien on nyt pidettävä yhtenäistä keskustelua yllä siitä, miten paljon positiivisia vaikutuksia kulttuurilla on yhteiskunnassa, ja pyrkiä yhdessä toimin suuntaan, jossa kulttuurin arvostus ja tätä myöten myös rahoituksen osuus kaikkiaan lisääntyisi. Jos fokus pysyy
jatkossakin negatiiviseen sävyyn yksityiskohdissa, vaarantaa tämä lakimuutoksen etenemisen eduskunnassa ja kaikenlaisen muutoksen ylipäätään.
Itse koen uudistuksen olevan kauan odotettu ja välttämätön. Herääkin kysymys,
onko suomalainen taidekenttä kuitenkaan niin uudistumiskykyinen- ja haluinen
mitä monesti äänekkäästi kuulutetaan?
Janne Merisaari
Kommentit
Väitettä on äkkiseltään mahdoton ymmärtää muuta kuin sitä kautta, että vakiintuneet toimijat ovat enenevässä määrin luopuneet pitkistä työsuhteista ja kiinnittäneet taiteilijat produktiokohtaisesti. Valtionapua saava taidelaitos on ollut freelancereille joskus useammankin vuoden turvapaikka keskittyä taiteelliseen työhön, eikä toimeentulotaisteluun. Teatterikeskuksen tutkimus Lähikuvassa freelance-näyttelijä (2016) kertoo, että Näyttelijäliiton n. 1250 jäsenestä kuukausipalkkaisissa työsuhteissa oli noin 35 %, loput 65 % työskenteli freelancereina. http://www.teatterikeskus.fi/images/PDF/Freelancenayttelija_lahikuvassa.pdf
Mahtaako Kautto nähdä asian niin, että jos suunniteltu VOS-uudistus toteutetaan, freelancereille jää vähemmän liikkumavaraa, kun vakiintuneiden toimijoiden työllistämisvaikutus pienenee? Kun kaikki lähtevät nollasta, asemasta pidetään kynsin hampain kiinni ja mahdollisuuksia on lopulta yhä harvemmalle?
Oma organisaationi Lohjan kaupunginorkesteri kuuluu VOS:n piiriin ja seuraan tätä uudistusta pelon ja innostuksen sekaisin tuntein. Kysymyksiä on paljon ja tuskin kukaan osaa vielä vastata niihin kaikkiin.
Suurin muutos orkestereiden osalta lienee se, että toimijat jaoteltaisiin kuusi- , kolme- ja yksivuotisiin kategorioihin. Kuusivuotisen avustuksen piiriin päästäkseen toiminnan pitää olla kansallisesti ja/tai kansainvälisesti merkittävää. Miten määritellään mikä on merkittävää?
Tuleeko toistaiseksi voimassa olevista työsuhteistamme tulevaisuudessa määräaikaisia? Lisääkö tämä orkestereiden välistä kilpailua ja mikä vaikutus sillä on taiteen tekemiseen?
Koska jaettava rahasumma ei kasva, mutta ottavia käsiä on enemmän kuin ennen, emme uskalla luottaa siihen, että jos emme "sössi kunnolla", asemamme säilyy. Sen sijaan olemme alkaneet suunnitella kansainvälistä kiertuetoimintaa, alueellisen toiminnan lisäämistä ja musiikin saavutettavuuden parantamista. Samalla taidelajien väliset rajatkin pitäisi rikkoa ja tasoa nostaa. VOS-uudistus pakottaa orkesterit kehittämään toimintaansa. Ehkäpä se on tarpeen, vaikka muutokset usein pelottavat.
Taiteen vaikuttavuus- ja merkittävyyskeskustelut ja niihin liittyvät mittarit ovat ikuinen pulma. Erilaisia malleja on maailmalla käytössä useita, mutta mitään yleispätevästi toimivaa tuskin koskaan taiteen kohdalla voidaan löytää. Ymmärrän hyvin pelon orkesterinne suhteen, ja koska todellista tietoa uudistuksen toteutuksesta ei ole, pitää moneen tosiaan varautua. Tiedossa on mahdollisesti esimerkiksi eri taidelaitosten yhdistämistä, joka ei tule tapahtumaan kivuttomasti ja valitettavasti osaltaan myös vähentää työpaikkoja.
Itse toiminnan kehittämisen ja sisäisen tarkastelun näen hyvänä asiana kaikkien toimijoiden kohdalla. Vaarana merkittävyyskeskusteluissa on tietysti se, että taiteelliset sisällöt jäävätkin taka-alalle ja mittareina tulee toimimaan ensisijaisesti raha.
Henkilökohtaisesti pelkään, että uudistuksesta seuraa vain juustohöylää kaikille, koska raha ei ainakaan näillä näkymin lisäänny, mutta rahanjaolle tulijat lisääntyvät. Sinänsä minusta on hyvä asia, että uudistuksen on tarkoitus avata uusia rahoitusmahdollisuuksia etenkin pienille, uusille ja innovatiivisille, rajoja ylittäville toimijoille (mutta kyseenalaista, tekeekö se oikeasti niin...). Mutta se vaatisi ehdottomasti lisää rahaa valtion budjettiin taidelaitosten tukemiseen. Jossain on puhuttu n. 20 miljoonasta vuodessa, jossain jopa 40 miljoonasta. Selvää on, että kustannusneutraalisti tällaisen uudistuksen tekeminen on sulaa hulluutta.
Viime viikolla saatiin muuten uutisista lukea, että kulttuuriministeri on ilmoittanut, ettei tule hyväksymään TTT:n tuen leikkausta. Mikä on hyvä asia. Mutta mitä se tarkoittaa meille muille?