Soppaa soittajille? – Ei vaan palkkaa, kiitos!


Verovaroin tuettu kulttuuri nähdään usein kalliina ja elitistisenä rahasyöppönä, joka ei tuota mitään.  Yleisöosastokirjoituksissa kulttuurin määrärahat kannattaisi käyttää mieluummin vanhusten vaippoihin ikään kuin rahoitus yhteiskunnassamme toimisi näin yksioikoisesti. Lisäksi kulttuurin osuus merkittävänä työllistäjänä jää usein unohduksiin, vaikka itse kulttuurin arvo kokemuksen kautta tunnistettaisiinkin.

Turun kaupunki teetti äskettäin selvityksen Turun kulttuurialan kolmannen sektorin ammattilaiskenttää koskevistakehittämiskohteista, nyt kun kaupunki on uusimassa sopimuskausiaan. Olin itsekin vastaamassa tutkimuksen taustakyselyyn ja arvostan kovasti kaupungin hyvää tahtoa panostaa tämänkaltaisiin selvitystöihin.

Selvitys sisälsi paljon mielenkiintoisia, joskin useilta osin hieman yllätyksettömiä tuloksia. Tuloksissa oli selkeästi esitelty mihin rahat toimijoilla tällä hetkellä kuluvat, ja mihin rahoitusta tarvittaisiin lisää. Ammattikenttää kun tutkittiin, oli odotettuun tapaan suurimpana menoeränä palkkakustannukset, jotka veivät 69% toimijoiden kokonaiskustannuksista. Lisärahoitusta ei uskallettu luvata, mutta leikkauksillakaan ei uhkailtu. Kaikkiaan me kolmannen sektorin tekijät olemme kuitenkin kaupungin näkökulmasta varmaan aika pieni tekijä sitten.

Ja niinhän me totta vie olemmekin! Tämä syöpyi mieleeni voimakkaasti, kun verkkokalvoilleni piirtyvät graafit ja prosenttiluvut osoittivat sektorimme työllisyystilanteen karummaksi kuin olin osannut kuvitella. Palkkakustannusten suuri osuus prosentteina ei kerro todellisuutta tehdystä työmäärästä ja tekijöistä.

Turun kaupungin kulttuurialan kolmannen sektorin ammattilaisista 3% työskentelee kokoaikaisesti. Siis KOLME prosenttia 1760:sta henkilöstä! Väliin mahtuu kirjava joukko osa-aikaisia, freelancereita ja muita pätkätyöläisiä. Kirjava on toki eri kulttuurialojen parissa toimiva kenttäkin, ja toimijoiden tarpeet vaihtelevat voimakkaasti keskenään. Toisen ääripään muodostavat kuitenkin palkatta töitään paiskiva puolisko. Palkattomiin työntekijöihin selvityksessä laskettiin mukaan harjoittelijat ja siviilipalvelustyöntekijät (4 % palkattomasta työvoimasta), TE-toimiston työllistetyt (11 % ), sekä vapaaehtoistyöntekijät (83 %). Palkkaa työstään kolmannen sektorin ammattikentällä Turussa saa vain noin puolet sitä tuottavasta ihmisvoimasta.

Mitä tapahtuisi, jos tämä palkattomien joukko löisi yksi päivä hanskat tiskiin ja ilmoittaisi, että ilman kohtuullista korvausta ei tehdä enää töitä? Huomaisiko kukaan vai tajuttaisiinko silloin miten pysähtynyttä ja väritöntä kulttuuri kaupungissamme olisi? Nähtäisiinkö silloin työn todellinen arvo?

Laskelmien mukaan me kulttuurialan toimijat tuomme Turkuun vuosittain noin 700 000 kävijää. Olisin hyvin innostunut kuulemaan hypoteettisen jatkotutkimuksen tuloksista, joissa kerrottaisiin, paljonko tuomme välillisesti rahaa kaupunkiin itse tapahtumatulojen lisäksi esimerkiksi matkailu- ja ravintolapalveluihin.  Oma asiansa ovat tietenkin kulttuurin hyvinvointivaikutukset, jotka heijastuvat parhaimmillaan koko yhteiskuntaan. Hyvin voivalla kansalla on vahva kulttuurikenttä, joka lisää niin fyysistä kuin henkistäkin hyvinvointia. Vaikutukset voivat parhaimmillaan peilautua voimakkaasti muun muassa terveys- ja sosiaalihuollon sekä yleisen järjestyksenpidon kustannuksiin vähentävästi.

Ymmärrän, että laskeminen on perin vaikeaa verrattuna kulujen kalkulointiin, mutta selvityksen ilmaistyövoimaa osoittavia lukuja tuijotellessa en aio seuraavissa palkkaneuvotteluissani aliarvioida työni hintaa.

Vai aionko kuitenkin? Muistutan, että tutkimus tehtiin koskemaan ammattitoimijoita. Suuri osa ammattikentällä tehdään siis vapaaehtoistyönä ilmaiseksi, ja suuri osa tekijöistä on silti myös alansa ammattilaisia, jotka ovat laskeneet saavansa perustoimeentulonsa jostain muualta. Tämä kertoo paljon yhteiskunnassamme vallitsevasta arvostuksesta kulttuurialaa kohtaan ja asennekasvatuksen tärkeydestä.

Yksi asia on kuitenkin selvää. Moninainen kulttuuritarjonta ei synny ilman työtä, määriteltiin sen arvo sitten mitä kautta tahansa ja tehtiinkö työ palkallisena, korotetulla päivärahalla vai ilmaiseksi.

Kirjoitukseni tarkoitus ei ole arvostella Turun kaupunkia vaan nostaa keskustelua kulttuurin arvostuksesta osana suomalaista yhteiskuntaa ja herättää ajatuksia sen taloudellisista ja työllistävistä mahdollisuuksista. Moni voi kokea tämän tylsäksi ikuisuusaiheeksi, mutta itselleni selvityksen tulokset näyttäytyvät kummallisina etenkin kotikaupungissani, jossa koulutetaan paljon ihmisiä kulttuurin ammattilaisiksi. Omaan käsitykseeni ammattilaisuudesta sisältyy myös palkka.

Kulttuurialan palkat ovat tunnetusti varsin vaatimattomia. Toivoisin, että jonain päivänä voitaisiin nähdä myös se hienoinen ero, että nostaako ammattilainen korvauksensa työstä palkkana vai työttömyyskorvauksena. Verovaroilla tuotetun kulttuurin kohdalla rahan kanavointikanavan muutos olisi arvonantoa kulttuurille. Vitsi KELA:sta kulttuurikentän suurrahoittajana ei tahdo enää naurattaa.

Kun kertomuksen mukaan toisen maailmansodan aikaan tarvittiin säästöjä, pohti Yhdistyneen kansakunnan pääministeri Winston Churchill kenraalinsa kanssa mahdollisia leikkauskohteita. Kenraali ehdotti leikkaamista kulttuurista. Churchillin väitetään kieltäytyneen ehdottomasti, koska silloin ei olisi ollut enää mitään minkä puolesta taistella. Anekdoottimaisen tarinan todellisuuspohjasta ollaan oltu montaa mieltä, mutta toivon tämänkaltaisen ajatusmaailman rantautuvan kotimaiseen päätöksentekoon ihan tässä nykyisessä ajassamme. Kulttuuri on se mitä olemme, ja minkä vuoksi elämme.

Me yhteiskunnan jäsenet päätämme millä on arvoa. Raha ei itsessään päätä mitään. Muoviin hukkuvassa maailmassamme voisimme yhä enenevissä määrin antaa arvoa materian sijaan aineettomille elämyksille ja niitä tuottaville ammattilaisille. Tässä kulttuurin tekijät olisivat osa arvokkainta kärkijoukkoa.

Janne Merisaari

Kommentit

Unknown sanoi…
Kiitos Janne kirjoituksestasi. Juuri niin, hanskat tiskiin ja palkkavaatimukset kehiin! Mutta kun se ei mene niin. Kulttuurialalla työskentely on niin kivaa, että siitä ei ilmeisesti tarvitse saada palkkaa (kärjistäen). Ja aina löytyy niitä, jotka kaahaavat palkkaneuvotteluissa nupisijoiden ohitse ja tekevät ns. hauskat työt palkatta. Tämä onkin kiinnostava kysymys, kun mietitään vapaaehtoistyön lisääntymistä laajemmin. Mikä vaikutus sillä on koko kulttuurikenttään?
Mitä taas tulee kulttuurin arvostukseen, uskon, että viime aikoina tehdyt selvitykset kulttuurin hyvinvointivaikutuksista (joita on muuten paljon! esim. OKM, Sitra, THL) ovat merkittäviä, töitä on tehty paljon sillä saralla ja hyvä niin.
Janne Merisaari sanoi…
Itsekin jäin Mirva pohtimaan juuri tuota vapaaehtoisten panosta. Minäkään en pärjäisi nykyisessä työssäni ilman heitä, mutta toisaalta palkaton työ vääristää sitä, kuinka paljon työtä todellisuudessa on ja mikä työn arvo on.

Missäköhän muualla vapaaehtoistyötä tehdään samassa mittakaavassa? Urheilun parissa varmaan ainakin.

Myös tuo mainitsemasi työn mukavuus on jännittävä asia. Moni kokee, että työ on paalkan arvoista vasta sitten kun sen tekeminen on vastenmielistä.
Leena Salmio sanoi…
Naulan kantaan! Ja lisättäkööt vielä tuohon, että monella nuorella kulttuurialan harjoittelupaikoista ei makseta mitään. Tämä on omiaan sille, että haalitaan nuoria tekemään duunia ilmaiseksi vuodesta toiseen, kuten talkootyöläisiä. Ja ilman vapaaehtoistyötä hommat ei toimi. Itsekin yleisurheilun EM-skaboissa vapaaehtoisena olleena - tiedän, että ilman meitä ei olisi hommat hoituneet.

Kuuntelin tänään bussissa nuoren naisen ja äitinsä keskustelua - mitä lukion jälkeen. Nuori odotti kuin kuuta nousevaa, että täyttää syksyn aikana 18. Sitten kuulemma maailma aukeaa. Ja jos hän ei pääse lukion jälkeen opiskelemaan, hän alkaa tehdä festareita tai jotain vastaavaa.. Teki mieleni huudahtaa takavasemmalta muutama ohje alan palkkakäytänteistä. Mutta kerrankin pidin suuni kiinni. :D
Anna Martikainen sanoi…
Luin tämän kirjoituksesi Janne jo sen tänne ilmestyttyä, mutta jäin miettimään sitä itsekseni ja vastaaminen unohtui. Kirjoitat tärkeästä asiasta. Itse olen pohtinut kulttuurin rahoituskuvioita monessa eri roolissa.

Liian usein vaikuttaa siltä, että rahojen päällä istuvat tahot - poliitikot ja virkamiehet sekä myös erilaiset mesenaatit, säätiöt ja rahastot - eivät ole kiinnostuneita siitä, mitä taiteilijat ja kulttuurin tuottajat haluavat oikeasti tehdä. Kunhan täytetään jotkut kriteerit osallistavuudesta ja saavutettavuudesta ja tarjotaan AINA JOTAIN IHAN UUTTA, niin rahaa kyllä löytyy. Mutta hiljaiset, pienet, hitaat asiat, joilla ei ole wau-efektiä, ja jotka koostuvat pitkäjänteisestä työstä pikkuhiljaa, eivät ehkä kiinnosta niin paljon. Etenkään, jos niihin ei löydy jotain uutuusfaktoria.

Mitä siis arvostetaan kulttuurissa? Pitkäjänteistä työtä, joka tuottaa tuloksia sitten joskus, niin pitkän ajan päästä, että sitä on vaikea hahmottaa - vai nopeasti uusia tuotteita ja niiden kautta kuluttajalle nopeaa tyydytystä tuottavaa kulttuuria ja taidetta?

Välillä tuntuu siltä, että koko yhteiskuntamme arvostaa vain nopeutta, kvartaaleja - ja lopulta sitä mitä jää viivan alle. Tuottoa. Entä jos kulttuuri ei tuota mitään - ainakaan mitään mitattavaa? Mikä on sen arvo, jos sitä ei voi rahassa tai edes hyvinvoinnissa mitata?